Sedam porodica u Francuskoj tužilo je društvenu mrežu TikTok, jer je ta platforma kako tvrde, izložila njihovu decu štetnom sadržaju zbog kojeg je dvoje njih izvršilo samoubistvo.
Pravna zastupnica porodica, Lora Butron Marmion, rekla je za Euronews da se zalaže za ključne principe francuske građanske odgovornosti.
Ona je istakla da je kombinacija dizajna aplikacije koji "izaziva zavisnost" sa nedovoljnom moderacijom sadržaja, dovela do "istinski problematičnog rezultata". "Viralnost se miješa sa štetnim sadržajem", dodala je advokatica.
TikTok se brani time da bi roditelji trebalo da kontrolišu i ograničavaju koliko njihova djeca koriste društvenu mrežu uz pomoć "Family Connection" opcije uvedene 2020. godine, a ističu da na platformi imaju 630 moderatora sa francuskog govornog područja.
"Kada ljudi pretražuju riječi poput samoubistva, automatski se preusmjeravaju na stranu sa adekvatnim resursima, poput broja za lokalni sos servis za prevenciju samoubistva", poručili su iz te kompanije za Euronews Next.
Stefani Mistre, majka jedne od tinejdžerki, koje su sebi oduzele život, rekla je za francuske medije da bi njena kćerka i dalje bila živa, da nije bilo te aplikacije.
Mistre je podnijela tužbu u septembru prošle godine zbog "podsticanja na samoubistvo", "nepružanja pomoći osobi koja je u opasnosti" i "propagande ili oglašavanja sredstava za samoubistvo".
"Pogoršavanje zdravstvenog stanja tinejdžera je veoma opasno. To su djeca koja su ili došla blizu smrti ili više nisu ovdje", kaže Butron Marmion.
Ona je istakla da je verzija aplikacije dostupna u kini - "Douyin" - ima zaštitne mjere koji se odnose na naloge maloljetnih lica, poput vremenskog ograničavanja pristupa platformi ili digitalnog policijskog časa, ali da takve zaštite nema za djecu iz ostatka svijeta.
"TikTok će vrlo direktno biti izveden pred sud Francuske i morat će argumentovano da odgovara na pitanja. O ostalom će odlučivati sud", rekla je advokatica.
Perfidne tehnike privlačenja novih korisnika
To nije jedina tužba sa kojom se kompanija suočava. Prošlog mjeseca je nekoliko američkih država tužilo kompaniju zato što navodno šteti zdravlju mladih.
Na udaru je i Meta, u čijem su vlasništvu Instagram i Facebook, za koje također postoji sve više dokaza o štetnom uticaju na mlade.
Đorđe Trikoš, stručnjak u oblasti komunikacije, za Euronews Srbija ocjenjuje da je TikTok specifičan u odnosu na društvene mreže, jer ima mnogo efikasniji algoritam koji privlači pažnju korisnika.
"Neka istraživanja kažu da je moć TikTok-a da razvije zavisnost, odnosno naviku kod korisnika, mnogo veća u poređenju sa drugim mrežama. Neke studije su pokazale da je dovoljno pogledati oko 260 kratkih video materijala da se stvori jedna vrsta navike, jer izaziva ono što se u nauci zove 'dopaminski udarac' ili 'dopamine hit'", objašnjava Trikoš.
Sagovornik Euronews Srbija smatra da je najvjerovatnije tačno to da TikTok daje sve od sebe da moderira sadržaj, ali da već postoje i dokazi o tome da su itekako svjesni štetnog uticaja koji imaju na mlade.
"Neki interni materijali koji su iscurili u medije kažu da oni zapravo u algoritmu imaju vrlo perfidne i vrlo specifične tehnike kako dolaze do novih ljudi. Recimo, sada se već zna da oni u svojim algoritmima afirmišu atraktivne ljude, znači ljude koji su pojavno mnogo prijemčiviji. To je posebno veliki problem kod mladih djevojaka i djevojčica, zato što ukoliko algoritamski stavljate veći akcenat na ljude koji su fizički atraktivniji, to razvije jednu vrstu pritiska na mlade djevojčice.
U uticajnoj knjizi 'Anksiozna generacija' Džonatan Hajt konstatuje koliko je to zapravo imalo veliki uticaj na rast depresije među mladim ljudima. Dakle, problema ima, da li ti problemi mogu da se riješe tužbama i zabranama, to je veliko pitanje", ocenjuje Trikoš.