Loader
Loader
Pronađite nas

Ozzy Osbourne primljen u Rokenrol kuću slavnih: "Princ tame" nagrađen kao solo umjetnik

Festival božićnog kolača "Česnica 2024" njeguje tradiciju i kulturnu baštinu

    Mirjana Karanović za Euronews: Žene u patrijarhalnom društvu preispituju granice slobode i očekivanja

    Mirjana Karanović (Izvor: Velija Hasanbegović)
    Razgovarala: Belmina Čorbić
    Objavljeno

    Na sceni Narodnog pozorišta Sarajevo, u ponedjeljak biće izvedena hit predstava Marlene Dietrich: Pet tačaka optužnice, autora i redatelja Harisa Pašovića.

    ADVERTISEMENT


    U naslovnoj ulozi Marlene Dietrich, publika će imati priliku gledati jednu od najistaknutijih glumica u regiji, Mirjanu Karanović. U ekskluzivnom razgovoru za Euronews, Karanović je otkrila brojne detalje o svom viđenju Marlene Dietrich, umjetnosti, kao i izazovima sa kojima se žene u industriji i danas suočavaju.


    Euronews: Kako ste doživjeli Marlene Dietrich kao ličnost dok ste radili na ovoj ulozi, i šta ste otkrili o njoj što Vas je posebno iznenadilo?


    Karanović: Oduvek sam se divila Marlene Dietrich. Gledala sam njene filmove još u Gimnaziji, a kasnije i na fakultetu. Išla sam u kinoteku i bila fascinirana njenom slobodom i drskošću kojom je igrala svoje likove. Izdvajala se od ostalih glumica svog vremena, a ta njena neustrašivost je bila nešto što me izuzetno privuklo. Nisam mnogo znala o njenom privatnom životu, ali njeni filmovi su mi bili dovoljni. Tokom rada na predstavi otkrila sam mnogo o njoj, o tome kakva je bila van posla. Posebno me oduševio njen dualitet – privatno i profesionalno. Iako je tvrdila da slepo sluša svoje reditelje, iz nje je uvek izbijala nepokoriva individualnost. Divim se što je imala hrabrosti uraditi nešto što skoro nijedna glumica njenog vremena nije učinila, a do dana današnjeg malo koja se usudi da živi životom takve slobode.


    Euronews: Upravo predstava istražuje pitanje društvenih osuda i ličnih izbora. Koliko su, prema Vašem mišljenju, te osude i danas prisutne, posebno prema ženama koje biraju nekonvencionalne puteve?


    Karanović: Te osude su danas prisutne više nego ikada, a razlog tome je sveprisutnost javnih prostora u kojima žene bivaju osuđivane i posramljivane. Mnoge su kritikovane jer se ne ponašaju 'skladno' svom polu, naciji, religiji, ili jednostavno zbog toga što nisu onakve kakve 'treba' da budu. Čini se kao da se pozivaju na neko bolje vreme, a zapravo je to samo tvrdnja patrijarhalnog sistema koji guši slobodu izbora.


    Mirjana Karanović (Izvor: Velija Hasanbegović)


    Euronews: Marlene je tokom života preispitivala granice patriotizma i lične slobode. Kako Vi vidite tu tenziju između individualne slobode i očekivanja društva?


    Karanović: Marlene Dietrich je bila ženom koja je stalno preispitivala te granice, i mislim da su one prisutne i danas. Sloboda pojedinca, posebno žene, uvek je podložna društvenim normama koje nas žele stjerati u određene okvire. Mislim da je najveća borba u tome da se ostvari ravnoteža između lične slobode i očekivanja društva, a to nije lako. I dalje se suočavamo s pritiscima da se uklopimo u standarde koje drugi postavljaju.


    Euronews: Vaša karijera obilježena je ulogama snažnih i kompleksnih žena. Kako birate projekte na kojima radite?


    Karanović: Ja sam kao klizačica na ledu koja je u stanju napraviti trostruki akcel – to ne jednom, nego tri puta za redom, i to bez greške. Biram uloge prema tome da mogu da pokažem svoj glumački talent i veštine. Uživam u onome što radim i za mene to nije samo posao. Volim da radim glumački salto, volim da se povežem s publikom. Ne mora uloga biti velika, ali želim da iz nje izvučem maksimum i pokažem nešto što traži moju posebnu veštinu.


    Mirjana Karanović (Izvor: Velija Hasanbegović)


    Euronews: Kako biste ocijenili položaj žena u filmskoj industriji danas, kakvi su izazovi s kojima se žene, ne samo redateljice već i glumice, i dalje suočavaju?


    Karanović: Položaj žena u filmskoj industriji je svakako mnogo bolji nego pre 30-40 godina, kada sam ja počinjala. To je rezultat dugog puta emancipacije. Čini se da idemo prema budućnosti u kojoj žene neće biti pozivane na pozicije samo da bi se ispunila kvota, nego će biti vrednovane za svoj umetnički kvalitet i sposobnosti. No, još uvek postoji maglovita granica između ličnog i profesionalnog, što mnogi pokušavaju da iskoriste. Žene postaju sve svesnije tih granica i ne pristaju na manipulacije koje nisu vezane za umetnost, već za lične sklonosti drugih. I dalje postoji mnogo prepreka, nepravdi i laži, ali stvari se pomeraju na bolje.


    Mirjana Karanović (Izvor: Velija Hasanbegović)


    Euronews: Šta Vas trenutno najviše inspirira kao umjetnicu? Radite li na nekim novim projektima na koje ste posebno ponosni?


    Karanović: Mene su uvek inspirisali ljudi sa kojima sam radila. Kada sam imala spisak svojih želja, želela sam da radim sa određenim ljudima, jer sam znala da ću sa njima učestvovati u nekim posebnim projektima. Ta neizvesnost svakog novog projekta donosi posebnu energiju. Ipak, ne želim da radim projekte koji su samo 'tezge' – to su projekti koji se rade isključivo zbog honorara, bez ikakve stvarne umetničke satisfakcije. Pripremam novi projekat koji će govoriti o Srebrenici i ljudima Srebrenice, a na jesen planiram snimiti i svoj igrani film 'Narodna drama'. To je sve za ovu godinu, videćemo kako će ispasti.“


    Mirjana Karanović svojim radom, posvećenošću i hrabrošću nastavlja da inspirira i izaziva publiku, stvarajući uloge koje ostavljaju snažan trag u svijetu umjetnosti.

    Možda će vam se svidjeti

    Doživite pravu novogodišnju čaroliju u Narodnom pozorištu Sarajevo

    Broadwayski klasici "Blue Monday; Telefon“ 24. decembra na repertoaru Narodnog pozorišta Sarajevo

    Siniša Markanović za Euronews: Od profesora geografije do opernog pjevača