Loader
Loader
Pronađite nas

"Ljudi ne razmišljaju o bolesti, dok im se ne dogodi": U Bosni i Hercegovini donorsku karticu ima 80.000 građana

Graničnoj policiji BiH nedostaje 761 policajac

    Kupujete na vlastitu odgovornost: U BiH niko nije nadležan da kontroliše kvalitet pošiljki s TEMU, Sheina i drugih online trgovina

    TEMU i Shein (Izvor: AP Photo/Richard Drew, File)
    Irmana Gabela
    Objavljeno

    Online kupovina postaje sve popularnija u Bosni i Hercegovini, posebno nakon dolaska kineske online prodavnice TEMU.

    ADVERTISEMENT

    Proizvodi iz Kine izuzetno su popularni zbog niske cijene i širokog izbora. Međutim, njihov kvalitet nije uvijek siguran i dobar. U medijima se više puta pojavljivale informacije da su brojni proizvodi iz Kine povučeni iz prodaje iz sigurnosnih razloga.


    Među posljednjim bili su dječija kolica koja nisu mogli izdržati kilažu djeteta, posude za jelo sa kojih se pod određenom temperaturom gulio gornji sloj plastike, kao i bodići za bebe koji su povučeni zbog opasnosti od gušenja.


    Agencija za nadzor nad tržištem u Bosni i Hercegovini


    Ovi primjeri su rezultat rada Agencije za nadzor nad tržištem u Bosni i Hercegovini. Međutim, ova Agencija nije nadležna da provjerava i kontroliše proizvode koji u Bosnu i Hercegovinu stižu putem pošiljki putem online trgovina.


    "Agencija za nadzor nad tržištem Bosne i Hercegovine u saradnji sa nadležnim inspekcijama entiteta i Brčko distrikta Bosne i Hercegovine provodi aktivnosti nadzora nad tržištem u cilju osiguranja da neprehrambeni proizvodi koji se stavljaju na tržište Bosne i Hercegovine ispunjavaju propisane sigurnosne zahtjeve i ne ugrožavaju život i zdravlje potrošača. Agencija nema nadležnosti u oblasti kontrole uvoza, kontrole kvaliteta proizvoda i prodaje proizvoda putem interneta iz drugih država koji se direktno isporučuju kupcu od strane poštanskih operatera bez fizičkog stavljanja proizvoda na tržište", kazali su iz Agencije za Euronews BiH.


    Naglasili su da pojedinačna internet kupovina proizvoda od strane fizičkih lica iz drugih država i direktna isporuka na adresu je odgovornost naručioca proizvoda.


    "Savjetujemo potrošače da kupuju proizvode koji su stavljeni na tržište Bosne i Hercegovine od strane registrovanih poslovnih subjekata", poručili su iz Agencije.


    Komunikolog i digitalni strateg Tarik Kapetanović kazao je za Euronews BiH da, iako Agencija za nadzor nad tržištem BiH nije nadležna za kontrolu proizvoda naručenih s online prodavnica poput TEMU ili Shein, to ne znači da ovakva roba prolazi bez ikakvog nadzora.


    "Potencijalnu odgovornost mogli bi imati entitetski inspektorati, Uprava za indirektno oporezivanje (UIO), koja kontroliše uvoz i carinjenje robe, te Agencija za zaštitu potrošača BiH, koja može reagovati na prijave građana. Međutim, nepostojanje jasnog regulatornog okvira ostavlja potrošače u sivoj zoni, bez garancije da su proizvodi koje kupuju sigurni i u skladu sa zakonom", kazao je.


    Kapetanović je naveo primjer kako Evropska unija reguliše ovo pitanje i kontroliše kvalitet proizvoda koji se naručuju online.


    Opasni proizvodi


    "U Evropskoj uniji nadzor nad online trgovinom provode nacionalne regulatorne agencije, carinske službe i mehanizmi poput RAPEX sistema za brzo upozoravanje na opasne proizvode. Ova koordinacija omogućava brzo povlačenje nesigurnih artikala s tržišta i sankcionisanje prodavača koji nude rizične proizvode. BiH može preuzeti sličan model kroz jačanje inspekcijskih službi, bolju regulaciju uvoza i veću saradnju s međunarodnim trgovinskim platformama kako bi se osigurala sigurnost robe koja stiže do potrošača", istakao je Kapetanović.


    Online kupovina sa globalnih platformi poput Shein i TEMU postaje sve popularnija u Bosni i Hercegovini, ali nosi i određene rizike. Stručnjaci upozoravaju da nepostojanje lokalnog nadzora nad kvalitetom i sigurnošću proizvoda znači da potrošači moraju biti posebno oprezni. Tarik Kaeptanović je predstavio nekoliko savjeta za sigurniju kupovinu: 


    "Primarno provjerite recenzije i ocjene proizvoda – Iskustva drugih kupaca mogu biti ključni pokazatelj kvaliteta i vjerodostojnosti artikla. Također treba obratiti pažnju na komentare u vezi sa materijalom, veličinom i isporukom. Odvojite vrijeme da istražite sastav i sigurnosne certifikate. Jeftini proizvodi često ne prolaze stroge testove sigurnosti, naročito kada je riječ o dječjim igračkama, odjeći, kozmetici i elektronskim uređajima. Ako proizvod nema jasno označene međunarodne standarde (npr. CE oznaka za Evropu), postoji rizik da sadrži štetne materijale ili da nije siguran za upotrebu", pojasnio je Kapetanović. 


    Dodao je da uvijek trebamo biti svjesni carinskih i poreznih obaveza.


    Kako se zaštiti i šta treba znati


    "Građani BiH često nisu informisani da roba naručena izvan zemlje može podlijegati dodatnim troškovima. Uprava za indirektno oporezivanje BiH primjenjuje carinske dažbine i PDV na pošiljke koje prelaze određeni iznos. Neočekivani troškovi mogu značajno povećati konačnu cijenu proizvoda. Važno je da kupovinu obavimo na provjerenim platformama i koristite sigurne metode plaćanja. Kreditne kartice i PayPal nude bolju zaštitu u slučaju prevare ili neispravne robe. Treba izbjegavati sumnjive stranice koje traže plaćanje unaprijed putem nesigurnih metoda", kazao je. 


    Svakako treba provjerite politiku povrata.


    "Mnoge online trgovine izvan EU ne nude jasne uslove povrata ili refundacije. Ako prodavač ne nudi mogućnost reklamacije, budite oprezni pri kupovini. Posebno obratite pažnju na realnost ponude. Ako cijena proizvoda izgleda suviše dobra da bi bila istinita, vjerovatno se radi o proizvodu sumnjivog kvaliteta ili falsifikatu", smatra. . 


    Prema njegovim riječima, najvažnije od svega je biti oprezan s ličnim podacima.


    "Unos previše ličnih informacija može predstavljati sigurnosni rizik. Koristite samo osnovne podatke prilikom kupovine i izbjegavajte web stranice koje traže nepotrebne informacije. Iznad svega treba znati da bez jasne institucionalne zaštite, građani BiH moraju preuzeti odgovornost za sigurnost svoje online kupovine. Edukacija, informisanost i pažljiv odabir proizvoda ključni su faktori za izbjegavanje loših iskustava i potencijalnih prevara. Ako se javi sumnja u ispravnost ili sigurnost proizvoda, najbolje je kontaktirati nadležne institucije, kao što su inspektorati ili Agencija za zaštitu potrošača, kako bi se spriječili potencijalni rizici", naveo je Kapetanović.

    Možda će vam se svidjeti