Loader
Loader
Pronađite nas

Forto: Budućnost BiH je u jačanju privatnog sektora

Sa tržišta BiH povučena dječija plišana igračka iz Sinsay-a

    Od danas u RS 30 proizvoda jeftinije: Jednokratna mjera ili sistemsko rješenje?

    Prodavnice, kupci, proizvodi (Izvor: Euronews.ba)
    Lejla Džin
    Objavljeno

    Na području Republike Srpske danas počinje kampanja "Nula odsto marže" kojom je obuhvaćeno 30 proizovda od 11 proizvođača, s tim da bi broj proizvoda narednih dana mogao rasti, rekao je novinarima u Banjaluci Denis Šulić ministar trgovine i turizma RS.

    ADVERTISEMENT

    Riječ je o 11 proizvođača koji su se odrekli marže na određene prozivode.


    "Do kraja dana ili u narednih nekoliko dana, očekujemo da će i 'Vitaminka' izaći sa određenom paletom proizvoda, koja je dio kampanje ali još nisu dostavili te podatke. Imamo pregovore sa još nekim proizvođačima, tako da ovaj broj od 30 proizvoda, očekujemo da u narednih nekoliko dana bude i veći. Pored toga, na osnovu ovih proizvoda koje imamo na nula odsto marže, šest marketa koji imaju svoje robne marke odreći će se marže na dio proizvoda koji se nalaze u sklopu njihove robne marke", istakao je Šulić.


    On navodi kako će se ti proizvodi moći kupiti u tim lancima marketa i podsjeća kako je još uvijek u toku kampanja "Društveno odgovorni".


    "Trenutno imamo oko 500 artikala različitih roba široke potrošnje koje su dio ove kampanje. Kampanja 'Nula odsto' marže traj do 30. juna ove godine. Marketi će vjerovatno na mjesečnom nivou mijenjati robu iz svojih robnih marki koje su označene na nula odsto marže dok će 30 drugih proizvoda biti dostupno u svim marketima, tokom trajanja same kampanje", pojasnio je resorni ministar.


    Inspekcija "češlja" markete


    U proteklih mjesec dana, dodaje, provedena je intenzivna kontrola inspekcijskih organa, tokom koje je izdato kazni u iznosu od 80.000 KM zbog nepoštovanja Zakon o trgovini RS.


    "Većina tih kazni se odnosila da su pojedini artikli na rafama bili označeni jednom cijenom, dok je na samoj kasi bila druga cijena ili da na artiklu nije bila istaknuta vidljiva cijena. Kada su u pitanju marže i na osnovne životne namirnice i na robe široke potrošnje, kada se uporede sa Uredbom koja je bila na snazi do 30. juna, te marže ne prelaze visinu koju smo mi odredili. Nastavićemo da pratimo taj segment maržiranja proizvoda", naglasio je Šulić.


    On naglašava kako se neće stati sa inspekcijskim nadzorom.

    Ministar trgovine i turizma Republike Srpske Denis Šulić (Izvor: Euronews BiH)


    "U slučaju da inspekcije utvrde da su marketi maržirali određene proizvode više od onoga što je definisano prethodnom uredbom, mi ćemo automatski donijeti uredbu na te proizvode. Ono što smo primjetili, a gdje ćemo posebnu pažnju usmjeriti, to su dobavljači. Jedan dobavljač, konkretno iz Federacije BiH, maržirao je značajnu maržu na bebi opremu i dječiju hranu", upozorio je Šulić.


    Proizvodi jeftiniji od 20 do 30 odsto


    Iz Ministarstva trgovine i turizma RS kažu kako ostaju posvećeni da prate rast cijena.


    "Možemo konstatovati da u februaru u odnosu na januar, nije bilo značajnijeg skoka cijena. I dalje ostajemo mnogo jeftiniji u odnosu na drugi entitet, što možemo vidjeti po punim prodavnicama naših marketa a koje se nalaze u pograničnim dijelovima sa drugim entitetom BiH. Kada upoređujemo cijene sa Hrvatskom i Srbijom kao i drugim zemljama regiona, ostaje ta stavka da je Republika Srpska, daleko najjeftinija kada uzmemo u obzir oko 40 roba široke potrošnje, ali to ne želimo da držimo kao alibi već želimo da ovim kampanjama, aktivnostima i inspekcijskim nadzorom, cijene držimo pod kontrolom ali i da omogućimo građanima RS da kupuju jeftinije proizvode", poručio je Šulić.


    Pojašnjava kako će određeni artikli biti jeftiniji za 20 do 30 odsto, jer će se svog dijela odricati i marketi i proizvođači u zavisnosti od marži koja je bila određena.


    Svako pojeftinjenje određenih životnih namirnica uvijek ima određeni efekat na samu potrošnju, odnosno na finansijsku mogućnost potrošača, pojašnjavaju iz Udruženja za zaštitu potrošača "Reakcija" iz Banjaluke.


    Naglašavaju da je neophodno prvo utvrditi koji su sve proizvodi obuhvaćeni akcijom i Koliko će sama akcija trajati.


    "Tri mjeseca su pozitivna stvar ali je to na neki način jednokratna mjera, nije sistemsko rješenje. Jedno od rješenja koje bi pomoglo našim potrošačima je nulta stopa PDV-a za osnovne životne namirnice, određivanje najniže marže ali govorimo na neodređeno vrijeme. Čak i ova akcija bi bila ok, ali šta kada isteknu ta tri mjeseca", rekao je Dragan Jošić predstavnik Udruženja za zaštitu potrošača "Reakcija".


    Ako će neki proizvodi koji potrošač kupuje jednom mjesečno, ta akcija neće imati efekta, kaže on i dodaje ako se govori o proizvodima poput mlijeka i mliječnih proizvoda koje kupci svakodnevno kupuju, svakako će imati efekta.


    "Trgovci imaju previše slobode"


    Na pitanje koliko su trgovci spremni da su odreknu profita, ističe da trgovci danas imaju previše slobode u određivanju cijena.


    "Vlada Republike Srpske bi trebalo da preuzme cijenu. Mi imamo na nivou Bosne i Hercegovine Konkurencijsko vijeće ali od njegovog rada, ja lično ne vidim efekte jer nemoguće da je u jednom market npr. u Banjaluci pavlaka košta 5,5 KM a u drugom 3,99 KM. Govorimo o ogromnim razlikama, a i jedan i drugi market imaju određenu maržu, odnosno zaradu. Svakako, nadležni moraju da uzmu učešće", ističe Jošić.


    Koliko god iz Evropske unije tvrde da je tržište liberalno, kaže Jošić, s druge strane imamo primjer Francuske, gdje su potrošači skoro dvije godine bili u ratu s trgovcima i proizvođačima.


    "Bukvalno su ih natjerali da vrate cijene na nivo iz 2021. godine. U Republici Srpskoj imamo nevjerovatnu situaciju da je cijena brašna na najnižem mogućem nivou u posljednjih pet do šest godina, a da su cijene pekarskih proizvoda na najvišem mogućem nivou, nikada skuplje. Za tu situaciju nema obrazloženja. Sama činjenica da je u Banjaluci hljeb skuplji 25 odsto u odnosu na Bijeljinu koja su dva najveća grada u RS, to nema logike. U posljednje vrijeme sve više i više dolazi do automatizacije prizvodnje tipa hljeba, što znači da se smanjuje broj radnika, tako da to povećanje minimalne plate ne moe toliko da utiče cijenu hljeba koliko sami pekari to hoće da predstave", zaključio je Jošić.


    Napominje kako se ne smije zapostaviti tzv. srednji nivo, tačnije distributere koji imaju svoje marže.


    "Velika odgovornost je na samim trgovcima. Nova godina stare navike naših trgovaca", smatra Jošić.


    "Jedno poskupljnje vuče drugo"


    Na tržištu poskupljenja su evidentna, najviše ih osjete građani, oni s najnižim primanjima.


    Cijene u sektoru prehrambenih proizvoda i dalje raste, utisak je ekonomiste Dragana Kajkuta, a što nije, kako je rekao u skladu s kupovnom moći stanovništva.


    "Možda je rast minimalnih plata prvo u Federaciji BiH nedavno i ranije kod nas u Republici Srpskoj uticao na poskupljenje osnovnih životnih namirnica. Nažalost, inflacija često ubrzava unazad nekoliko mjeseci u Bosni i Hercegovini", smatra Kajkut.


    On ističe kako je inflacija u posljednja dva mjeseca rasla i kreće se ka tri odsto.


    "Jedno poskupljenje vuče drugo i bojim se da će ovaj sad što se desio porast nameta za samostalne preduzetnike, dovesti vjerovatno do rasta cijena usluga, posebno kod zanatlija. Privrednici koji su dobili veće namete odnosno obaveze, oni će samim tim svoje usluge prebaciti na krajnjeg kupca, odnosno na potrošača", pojasnio je Kajkut.


    Podsjećamo, proizvođači koji su se priključili kampanji "Nula odsto marže" su: "Spektar drink d.o.o Bijeljina", "Fructa trade d.o.o Derventa", "Sava Semberija d.o.o. Bijeljina", "Tulumović d.o.o. Laktaši", "Topolska d.o.o. Laktaši", "MI-Trivas d.o.o. Prnjavor", "Dukat d.o.o. Laktaši", "Mladegspak d.o.o. Prnjavor", "Mlijekoprodukt d.o.o. Kozarska Dubica", "Bingo d.o.o. Tuzla", i "Mljekara Pađeni".

    Možda će vam se svidjeti