Još se ne zna kada će i hoće li biti potpisan novi ugovor o graničnim prijelazima između Bosne i Hercegovine i Hrvatske, jer s bh. strane ne funkcionira komisija koja bi te pregovore vodila. Dok do tog ne dođe, ne može biti izvršena ni kategorizacija graničnih prijelaza, niti pušten u promet novi granični prijelaz Gradiška koji je već ranije završen kao i most na rijeci Savi, za šta su uloženi deseci miliona eura.
Bosna i Hercegovina je u protekle tri godine nekoliko puta slala hrvatskoj strani urgencije za otpočinjanje pregovora, a odgovor iz Hrvatske su dobili prije dva mjeseca. I sada kada je Hrvatska spremna početi sa pregovorima, nije spremna BiH. Nemamo popunjenu komisiju koja treba da vodi pregovore jer je dio članova otišao u penziju, a novi nisu imenovani. I bez tog ugovora u promet ne mogu biti pušteni, ni izgrađeni most niti grnaični prijelaz Gradiška.
Trenutno se čeka potvrđivanje od strane Predsjedništva BiH zamjenskih članova Mješovite komisije koji su u međuvremenu napustili službu ili otišli u penziju, nakon čega će otpočeti pregovori sa hrvatskom stranom. Jedan od ciljeva je i definiranje kategorije novoizgrađenih prijelaza u Svilaju i Bosanskoj Gradiški, kao i promjena kategorije i naziva drugih graničnih prijelaza između Bosne i Hercegovine i Republike Hrvatske.
Sa problematikom je upoznat i državni minsitar prometa i komunikacija BiH, Edin Forto. Kaže da, prema njegovim saznanjima, cesta koja treba da vodi od Gradiške prema cestovnoj infrastrukturi u Hrvatskoj još nije spremna i da se i to treba usaglašavati na komisiji.
"Ono što je činjenica jeste da je Ministarstvo sugrnosti prije dvije godine uputilo zahtjev oko usaglašavanja svih detalja oko uspostava tog graničnog prijelaza i da je Hrvatska odgovorila sada nekad u sedmom mjesecu. Očekujem da te aktivnosti budu nastavljene u narednim mjesecima", rekao je Forto.
Direktor Uprave za indirektno oporezivanje BiH Zoran Tegeltija kaže kako ostaju otvorena pitanja oko kategorizacije graničnih prijelaza. Uprava ima jednog člana u komisiji koja treba da vodi pregovore sa Hrvatskom.
"Upozorili smo nadležne u BiH o nekim odlukama da Hrvatska želi na neki način promijeniti kategoriju GP Stara Gradiška i na taj način dovesti nas u poziciju vezano za grnaični prijelaz Gradiška. Svi ti prijelazi su rezultat međudržavnih sporazuma i to se neće moći riješiti", kazao je Tegeltija.
Osim graničnog prijelaza Gradiška, postoji još nekoliko prijelaza koji treba da se prekategorišu u BiH, a koji su važni za privredu i ekonomiju. Šemsudin Dedić, zastupnik u Parlamentu BiH, još ranije je zatražio od Vijeća ministara BiH da u roku od šest mjeseci usvoji novi ugovor s Hrvatskom o graničnim prijelazima ili izmjeni postojeći iz 2013. godine da bi se prekategorisala još tri granična prijelaza Izačić, Svilaj i Šamac sa svim inspekcijskim kontrolama.
"Naši prijevoznici do Gradiške trebaju preći put preko 300 kilometara, svaki put da izvoze svoje proizvode u EU trebaju izgubiti još jedan dva dana, dok taj izvoz izvrše, svakodnevno trpimo štetu i građani i prerivreda zbog ovakvog stanja. Ugovor je iz 2013. godine, ne vidim razloga da nakon 12 godina ne izvrši se njegova izmjena ili potpiše novi ugovor jer naša vanjska razmjena u ovom periodu od 2013. godine je povećana za preko 100 posto", poručio je Dedić.
Samo sa Hrvatskom robna razmjena prelazi 8 milijardi maraka, a na granici između ove dvije zemlje postoje trenutno samo dva granična prijelaza s potpunom inspekcijskom kontrolom.
Jedan od graničnih prijelaza koji ispunjava sve kriterije za prekategirizaciju je Izačić, koji pokriva oko 242 granična kilometra, što je četvrtina ukupne granice sa Hrvatskom.