Edin Forto, ministar komunikacija i transporta, rekao je nakon sjednice Savjeta ministara BiH da je predložio Informaciju o problemu prevoznika na sjednici, ali su izjašnjenje o njoj odgodili zbog dopune, kako bi napravili bolji interresorni pristup problemu boravka prevoznika u EU.
Savjet ministara BiH će se na narednoj sjednici izjasniti o Informaciji Ministarstva komunikacija i transporta o problemima prijevoznika/vozača, nakon što bude dopunjena prijedlozima istaknutim tokom današnje diskusije.
Forto kaže da prevoznici s pravom traže bolju reakciju svih nivoa vlasti kada se govori o olakšanju njihovog rada, a na boravak u EU.
“Ove sedmice će u Beogradu biti skup svih ministara transporta iz regije gdje ću iznijeti ovu problematiku i tražiti regionalni pristup rješenju ovog problema, sa nekim konkretnim zaključcima, u smislu, kako da predložimo relevantnim institucijama u EU tumačenje međunarodnih sporazuma koje smo potpisali, na način da vozači koji su u transportu nikako ne mogu biti tretirani kao druge vrste migranata, posebno onih koji nelegalno borave u EU”, naveo je Forto.
On je rekao da će nastaviti raditi na ovom problemu, ali je dodao da ne može znati u kojem roku se on može riješiti.
“Ako bi imali regionalni nastup, uvjeren sam da bi EU puno pomnije pratila ono što mi tražimo”, kaže on.
Tražio je da se zaduži Ministarstvo finansija, da zajedno sa resorom komunikacija i transporta, otpočne pregovore sa EBU (European Broadcasting Union) kako bi pomogli BHRT-u da prevaziđe probleme i potencijalne blokade zbog 16 miliona nagomilanog duga.
“U narednim danima ćemo imati neki konkretan prijedlog odakle da iznađemo sredstva i kako da pristupimo ovome. Danas se o mom prijedlogu nismo izjašnjavali jer gospodin Amidžić (ministar finansija) nije tu”, izjavio je Forto.
Ministar spoljne trgovine i ekonomskih odnosa Staša Košarac je, govoreći o prevoznicima, rekao da zemlje članice EU prave probleme prevoznicima iz Republike Srpske i Federacije BiH. U određenim zemljama EU prevoznici iz BiH se hapse, naglasio je on.
“Njihovi kontakti sa DKP mrežom nisu mogući. Da paradoks bude još veći, pokušavaju da te vozače u dogledno vrijeme registruju u svojim kompanijama, evropskim kompanija, kako bi napustili područje RS i FBiH. Ovo je ozbiljan problem. Danas je ministar Forto napisao 'Crvenkapicu' i povukao materijal jer nije dobio saglasnost Savjeta ministara da se izjašnjava o informaciji koju je dostavio”, izjavio je Košarac.
Određena struktura u Savjeta ministara trenutno bježi od razgovora sa evropskim institucijama kada je u pitanju implementacija Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju, kaže on i dodaje da prevoznici ukazuju da je to model rješenja.
“Moramo snažnije reći da ne mogu hapsiti naše vozače, ostale zemlje Zapadnog Balkana imaju povlašten položaj. Zašto to vozači iz RS i FBiH ne bi imali? Na ovaj način EU pravi problem našim prevoznicima jer želi da ih preuzme. Očekujem da da će Forto zaključke staviti na dnevni red kako bismo se na sljedećoj sjednici o tome izjasnili i na taj način postupili bileteralno sa EU”, istakao je Košarac.
On kaže da je značajno podržati napore Gradske uprave Gradiška i Vlade Republike Srpske da se donese odluka o osnivanju bescarinske slobodne zone na 313 hektara teritorije grada Gradiške. Danas je Savjet ministara donio odluku da Grad Gradiška na lokalitetu Nove Topole i Limana formira bescarinsku slobodnu zonu.
“Savjet ministara je na prijedlog Ministarstva spoljne trgovine to danas i učinio. Mislim da je to jedna snažna poruka, jedna ozbiljna politika novih investicija u Gradišci, RS i BiH”, izjavio je Košarac.
Sada je potrebno da se sa Upravom za indirektno oporezivanje i Ministarstvom spoljne trgovine se urade postupci kako bi se to realizovalo, što bi značilo da bi i u BiH funkcionisalo šest bescarinskih slobodnih zona.
Ministar inostranih poslova Bosne i Hercegovine Elmedin Konaković kazao je da su poslali pisma svim uposlenicima u diplomatsko-konzularnim predstavništvima da im je prioritet rješavanje problema uhapšenih prevoznika.
Istakao je da je održao sastanak s prevoznicima koji su ga informirali o tom problemu.
“Kazali su mi da je bilo nekoliko slučajeva hapšenja, to je ozbiljan problem. Informirali smo se u kojim je to zemljama i konzulatima bilo i zaista imamo dobre primjere brzih reakcija naših ljudi. Uposleni iz DKP-a moraju biti sa svakim uhapšenim vozačem i svim uhapšenim građaninom Bosne i Hercegovine”, kazao je.
Izrazio je sigurnost da će nivo komunikacije biti mnogo efikasniji.