Putni pravac Foča – Šćepan Polje možda će uskoro doživjeti dugo očekivanu rekonstrukciju, a ovo je vjerovatno jedini međunarodni granični prelaz u svijetu do kojeg se dolazi makadamskim putem i preko kojeg vodi drveni most.
Iako se u medijima godinama najavljuje početak radova, rekonstrukcija ovog puta i dalje se čeka.
Međutim, iz "Puteva Republike Srpske" medijima su kazali da projekat modernizacije magistralnog puta Foča – Šćepan Polje (M-I 111) ipak napreduje, i to u nekoliko faza, uz podršku međunarodnih finansijskih institucija.
"Evropska komisija je kroz IPA program finansirala izradu projektne dokumentacije za modernizaciju ove dionice, uključujući i međudržavni most preko rijeke Tare. U okviru ovog projekta, 2022. godine započeti su radovi na dionici Brod na Drini – Kopilovi, dugoj 5,6 kilometara. Ugovorena vrijednost radova iznosi 12,2 miliona KM, a izvođači su ‘Grupa Fortis’ iz Banjaluke i ‘Prijedorputevi’ iz Prijedora. Rok za završetak radova je 36 mjeseci", pojasnili su iz "Puteva RS".
Ako sve bude teklo po planu, naredna građevinska sezona mogla bi konačno donijeti preokret i modernizaciju ovog izuzetno važnog puta koji spaja Bosnu i Hercegovinu sa Crnom Gorom.
Vozači koji često koristi ovaj putni pravac nadaju se da će uskoro dobiti bezbjedniju i kvalitetniju saobraćajnicu kakvu zaslužuju.
Kako trenutno izgleda ovaj put objavio je poslalinik u NSRS Nebojša Vukanović.
"Novi put, novo klizište, ima ih ovakvih desetak. Ovo je najvjerovatnije najnebezbjedniji put u BiH. Vidite da je ovdje novi asfalt, ali kada pogledate bolje, taj put koji je bio problem nije suštinski obnovljen. Vidite dole koliko je velika provalija. Uradili su samo sanaciju u dužini od dvadesetak metara. I šta su zapravo radili? Suštinski – ništa", naveo je Vukanović.
Dodao je da je ovo samo jedan u nizu primjera koliko smo zaostali za svijetom.
"Hrvatska je, zahvaljujući Evropskoj uniji i pretpristupnim fondovima, dobila 300 miliona eura i izgradila brze ceste i autoputeve od Osijeka do Dubrovnika. Srbija je, zahvaljujući investicijama iz inostranstva, izgradila autoputeve – od Niša ka Kraljevu, Kruševcu, Užicu, Preljini, Čačku, pa sve do Beograda, Novog Sada i Subotice. A šta imamo mi? Put koji je Tito napravio 1957. godine, od Sarajeva do Trebinja, osim jednog tunela i dva kilometra, danas je u katastrofalnom stanju. Klizišta su odnijela dijelove puta, a vlast se ponosi sa par kilometara „uređenog“ puta. U stvarnosti, ništa nije urađeno gotovo 50 godina", kazao je.
U videu koji je objavljen na YouTubeu ukazao je na gomilu šute i kamenja na putu – nalazi se tu već 3–4 godine, još od kada su bile obilne kiše.
"Pogledajte kako je to urađeno. Ne postoji majstor u Hercegovini koji radi s kamenom, a da bi napravio ovakvu glupost. Tlo je nestabilno, a oni su samo nabacali kamenje. Umjesto da dođu do čvrstine tla, da ga oblože i učvrste, oni su donijeli nekoliko velikih kamenova i stavili ih pored puta, misleći da će to držati 40-tonski teret. Naravno, sve je propalo nakon samo nekoliko dana. Rekonstrukcija je čekala godinama. Onda su došli iz 'Puteva Republike Srpske' i samo ponovili istu grešku. Nabacili su kamenje na nestabilnu kosinu. Teret je potonuo, novi asfalt je utonuo, pa su opet nasuli zemlju na put da se ne može proći, jer postoji opasnost da vozilo sleti u rijeku", rekao je Vukanović.
Prema njegovim riječima, ne postoji zemlja na svijetu – ni Burkina Faso, ni Čad, ni Niger – gdje bi put koji spaja dva glavna grada i dvije države ostao neriješen pet godina.
"Kada su ga 'rekonstruisali', sve se opet poklizalo, sve što su radili otišlo je niz stranu. I danas tamo stoji gomila na putu. Ko vozi tuda noću, ako ne zna teren, upašće u rupu i može polomiti auto. Nema ni zaštitne ograde. Sve je propalo. Put je nov, ali kada pogledate – možete unutra ugurati nogu. Sve klizi i samo je pitanje trenutka kada će sve pasti", naveo je Vukanović.
Ukazao je da ni pet godina od početka rekonstrukcije nema na vidiku rješenja za ovaj put.
"Ovo zaslužuje da se snimi reportaža za CNN – za rubriku 'Vjerovali ili ne'. A o tunelu da i ne govorimo. Ja nisam majstor, ali sam dosta zidao. Volim građevinu i mislim da bih ovo mnogo bolje uradio od onih koji su za to plaćeni. Sjetite se kada su počeli rušiti tunel – umjesto da saniraju rupu iz koje je pao kamen i ubio vozača, oni su srušili cijeli tunel. Podloga je bila nestabilna i ništa nije pripremljeno kako treba. Sve su pobacali u rijeku, zatrpali, napravili nasip pored, i to je sve. Ovakve greške ne bi napravili ni najveći laici i neznalice", istakao je Vukanović.