Ministar komunikacija i transporta u Savjetu ministara BiH Edin Forto samo je "kupovao vrijeme" i nije imao namjeru da bilo šta mijenja kada su u pitanju problemi prevoznika u Bosni i Hercegovini. Ovo je sažetak otvorenog pisma koji je Konzorcijum “Logistika BiH” uputio ministru Forti i javnosti.
Iz Konzorcijuma “Logistika BiH” tvrde da Forto na sastanku sa prevoznicima, koji je održan 17. aprila, nije govorio istinu. Na sastanku je Forto obećao ispunjenje četiri ključna zahtjeva prevoznika. Prevoznici su nakon sastanka sa resornim ministrima odgodili primjenu "francuskog modela" (blokadu graničnih prelaza) do 4. maja, koju sada ponovo najavljuju.
Glavni koordinator Logistika “Konzorcijum BiH” Velibor Peulić navodi da je Forto samoinicijativno, bez ijedne konsultacije, potpisao i objavio Pravilnik o licencama u kome se, nastavlja Peulić, pogoduje pojedincima, na štetu budžeta BiH, a u kome prevoznici i dalje ostaju marginalizovani.
“Konzorcijum ‘Logistika BiH’, prenosi glas više od 600 pravnih subjekata, i sa žaljenjem konstatuje da ministar Forto, iako je znao, na sastanku sa koordinacionim odborom nije govorio istinu, već je tog dana znao da na isti pravilnik nije dobio niti jednu saglasnost, mišljenje ili u javnoj raspravi. Izvinjavamo se svim prevoznicima koji su sumnjali u namjere ministra Forte, ali mi smo željeli da pružimo istinsku ruku i da se reforme u oblasti transporta i samih pravila rada dese”, rekao je glavni koordinator Logistika “Konzorcijum BiH” Velibor Peulić.
Pravilnik o licencama je, tvrdi, najlošiji i najštetniji Pravilnik za prevoznike. Kaže da su na sastanku upozorili da imaju i više od 300 saobraćajnih inženjera, i da ‘centar izvrsnosti’ treba da budu transportne kompanije sa deset i više voznih jedinica. Peulić tvrdi da je Forto je to sve zanemario, a njegov pomoćnik za drumski saobraćaj vrši pritisak da se Pravilnik hitno primjenjuje.
Prevoznici u pismu Forti navode i da je ministar obećao da će podržati Pravilnik o akcizama, odnosno, povratu akciza na gorivo.
“Gospodine ministre, dostavili smo pismo namjere u skladu sa Vašim obećanjem da ćete kao resorni ministar podržati Pravilnik o akcizama, Vi do danas niste organizovali ili niste ni prenijeli informacije na Vaše potčinjene, a Vašem pomoćniku je bitnije da rješava ‘AIR TRAKTOR’, vjerujemo po Vašem nalogu, nego da rješava dogovoreno pitanje ‘Pravilnik o povratu akciza’. Gospodine ministre, Konzorcijum ‘Logistika BiH’ je najoorganizovanija interesna zajednica prevoznika Bosne i Hercegovine, Vi ste nas potcjenili”, navodi se u otvorenom pismu.
Ponovo najavili blokade
Prevoznici će 9. maja na sjednici upravng odbora i na plenumu konzorcijuma donijeti odluke koje je, kako kažu, “ministar iznudio namjernim ignorisanjem i nečinjenjem prema njihovim zahtjevima”.
“Gospodine ministre, rokova više nema, mi 9.5.2025 godine donosimo Odluke koje ste Vi prouzrokovali jer ste odbili da reagujete i da ih otklonite. Očigledno da Vi zastupate nečije druge interese, Vi ne zastupate interese prevoznika Bosne i Hercegovine. Članovi Upravnog odbora prevoznika pri Spoljnotrgovinskoj komori BH su takođe u našem jedinstvenom stroju. Shvatili smo da Vi nastavljate da radite na štetu prevoznika, mi nemamo više nikakvog strpljenja, očigledno Vi imate važnija posla”, ističe se u otvorenom pismu.
Plenum Konzorcijuma "Logistika" će nakon Upravnog odbora, definisati datum i vrijeme primjene "francuskog modela". Ako do 9. maja ne budu ispunjeni zahtjevi, prevoznici će donijeti formalnu odluku o aktivaciji "francuskog modela", tj. blokada.
“Od danas više nema kontrolnih tačaka, ni novih rokova. Vi ste iskoristili naše povjerenje, izigrali čitav sektor koji zapošljava 47.000 ljudi i investirao je više od četiri milijarde KM. Nažalost, gospodine ministre, Vi niste stali uz prevoznike, već ste zastupali interese drugih. Umjesto da reformišete sektor, doveli ste ga do tačke ključanja”, poručio je Peulić ministru Forti.