Loader
Loader
Pronađite nas

Usvojen izvještaj Komisije za praćenje rada Agencije za prevenciju korupcije

BiH: Pojačan saobraćaj na granici sa Srbijom i Hrvatskom

    Peulić za Euronews BiH: Ovo je borba za opstanak transportne industrije

    Copyright European Commission Audiovisual Service
    Euroenws.ba
    Objavljeno

    Prevoznici i logističke kompanije iz Bosne i Hercegovine najavile su za ponedjeljak protest i defile ulicama Sarajeva. Ako vlasti ne odgovore na njihove zahtjeve, mogle bi uslijediti blokade. Šta prevoznici traže, kakve odgovore dobijaju od nadležnih institucija i da li je zaustavljen masovni odlazak profesionalnih vozača iz Bosne i Hercegovine?

    ADVERTISEMENT

    Na pitanja za Euronews BiH odgovara Velibor Peulić, koordinator konzorcijuma Logistika BiH.


    Jedan od ključnih zahtjeva prevoznika je uvođenje dvogodišnjeg moratorijuma na primjenu pravila o boravku od 90 dana u 180 dana na teritoriji EU. Ovo pravilo, iako staro više od deset godina, danas se pokazuje kao ozbiljna prepreka za funkcionisanje transportne industrije u BiH.


    "To pravilo podrazumijeva da građanin BiH može boraviti do 90 dana unutar 180 dana u EU. Nažalost, naši profesionalni vozači time postaju žrtve birokratije. Imamo čak i sudsku presudu iz Salcburgu, koja potvrđuje da je vozač zaposlen u BiH kompaniji, profesionalac koji faktički tranzitira kroz EU. Ipak, zbog trajanja tih putovanja, mnogi su prekršili to pravilo i platili kazne", objašnjava Peulić.


    Kako kaže, u praksi to znači da vozači ne mogu zaraditi pristojnu platu ako su prisiljeni da polovinu godine provedu van posla. Ovaj problem je prepoznat i od strane Ministarstva komunikacija i transporta BiH, čiji ministar Edin Forto aktivno pokušava da otvori dijalog sa EU partnerima.


    "Vozači su jedini profesionalci koji nisu izuzeti iz tog pravila. Izuzeti su piloti, avionsko osoblje, željezničari, mašinovođe i pomorci. Samo drumski transport nije", upozorava Peulić.


    Prevoznici čine okosnicu robne razmjene u BiH, učestvujući u čak 93% svih robnih tokova. Prema riječima Peulića, zbog restriktivnih pravila, vozači su često izloženi ne samo kaznama, nego i neprimjerenom postupanju policije u zemljama EU.


    "Vozači nisu turisti – oni rade u interesu privrede BiH. A kada ih policija privodi zbog birokratskog prekršaja, to šalje pogrešnu poruku. Ako ne bude olakšica, posljedice po našu ekonomiju biće teške", poručuje.


    Peulić ističe da je cilj pronaći bilateralna rješenja sa zemljama EU s kojima BiH ima dobre odnose, prije svega Hrvatskom, Slovenijom, Austrijom i Njemačkom, te omogućiti vozačima duži period boravka, makar 130 dana unutar 180 dana.


    Diskriminacija i čekanje na granicama


    Još jedno važno pitanje koje muči domaće prevoznike jeste povrat akciza na gorivo. Dok zemlje u okruženju, poput Crne Gore i Srbije, zakonski omogućavaju povrat akciza svojim prevoznicima, u BiH ta praksa još nije zaživjela.


    "Mi smo trenutno najskuplji prevoznici u regionu. Gorivo nas košta i do 33 eurocenta više po litru u odnosu na kolege iz Hrvatske ili Slovenije. Samo tražimo jednake uslove na tržištu", kaže Peulić.


    Dodatno, ističe da je povrat PDV-a na gorivo tek nedavno omogućila jedna privatna inicijativa (privatne kompanije), dok s brojnim zemljama kao što je npr. Mađarska još uvijek nije riješeno. Prepreka je, između ostalog, i u tome što se sve ekonomske odluke u BiH moraju usaglasiti na nivou oba entiteta.


    Zadržavanje vozača na graničnim prelazima dodatno opterećuje transportni sektor. Prema studiji finansiranoj od strane EU, vozači u BiH godišnje izgube 208 sati čekajući na prelazak granica - u prosjeku 14,5 sati po vozaču.


    "Zamislite da vozač iz Malog Zvornika mora čekati više od 14 sati da sa praznim kamionom pređe Drinu i dođe kući. To je apsurd! I sve te sate, troškove čekanja, neko mora da plati. Naravno, to se na kraju nađe u cijeni proizvoda", kaže Peulić.


    Dodaje da je jedan od ključnih problema nedostatak digitalizacije i neusklađenost carinskih službi između BiH i zemalja EU, što dodatno otežava prelazak granice. Prevoznici sada razmatraju i opciju da pravno fakturišu svako čekanje - po evropskom modelu gdje se svaki sat zadržavanja naplaćuje 40 eura.


    Protest kao posljednje upozorenje


    Zbog neispunjenih zahtjeva i višegodišnjeg ignorisanja problema u sektoru drumskog transporta, prevoznici su odlučili podići glas. Za ponedjeljak, 28. aprila, zakazan je tehnički defile kroz Sarajevo, kao simbolična i mirna najava mogućih radikalnijih poteza ukoliko se ništa ne promijeni.


    "Mi smo proteklih 14 mjeseci djelovali strpljivo, kulturno, argumentovano. Povezali smo se s akademskom zajednicom, imamo tri univerzitetska profesora u okviru Konzorcijuma, 60 mastera, preko 200 diplomiranih inženjera saobraćaja. Ovo nije revolt bez osnove, ovo je stručno utemeljena borba za goli opstanak", ističe Peulić.


    Dodaje da su iscrpljene sve institucionalne adrese, od Vanjskotrgovinske komore BiH do nadležnih ministarstava. Svi odgovori svodili su se na isto: "formiraćemo komisiju".


    "Dvadeset godina slušamo isto – formiraćemo komisiju, pa sad, eto, formiraćemo odbor. Bez rokova, bez obaveza. Mi više nemamo luksuz da čekamo još jednu godinu. Ovo je posljednji trenutak."


    Na plenumu održanom 15. aprila, donesena je odluka o pokretanju protesta. Ako vlasti ne ispune četiri ključna zahtjeva, transportna industrija – prema njegovim riječima – bi mogla kolabirati.


    "Ako ne dođe do konkretnih poteza, očekujte poskupljenja od najmanje 15% na sve proizvode. Kad ugasite sopstvene kapacitete, onda se oslanjate na strane, koji će vas skupo koštati. Mi to građanima otvoreno govorimo."


    Protest, kako kaže, neće biti blokada, već pokazna vježba postojanja i važnosti domaće transportne industrije. U 9 sati zakazan je sastanak s ministrom Fortom, a do 12 će biti poznato da li se ide dalje ka oštrijim mjerama.


    "U ponedjeljak će se u Sarajevu vidjeti snaga domaćeg transporta. Sve naše regije, od Une do Drine, od Save do Neretve, dolaze. Biće to defile, dostojanstven i u skladu sa Zakonom o bezbjednosti saobraćaja. Ne planiramo blokade, već poruku."


    Peulić dodaje da ministar Edin Forto pokazuje volju i spremnost da djeluje, ali naglašava da sada sve zavisi od koordinacije s drugim resorima, posebno Ministarstvom spoljne trgovine i ekonomskih odnosa.


    "Ministar Forto je rekao: 'Od danas pričamo svakodnevno'. Mi smo tražili da se hitno organizuje sastanak s Košarcem, direktorom Uprave za indirektno oporezivanje i drugima. Ako tog sastanka ne bude do 25. aprila, onda idemo u francuski model."


    Na pitanje šta znači "francuski model", Peulić odgovara jasno:


    "To znači blokade, potpuni zastoj. Vozači u Francuskoj su pokazali kako se brani dostojanstvo profesije. Ne tražimo ništa što drugi već nemaju, samo jednake uslove."


    Na kraju razgovora zahvaljuje se građanima na podršci i podsjeća:


    "Građani moraju znati da u svakom proizvodu koji kupe, nalazi se i naš rad. Ako nas ne bude, sve će poskupjeti, sve će kasniti. Mi ne odustajemo od ove zemlje, ali tražimo da i ona ne odustane od nas," poručio je.

    Možda će vam se svidjeti