Ministar komunikacija i transporta u Savjetu minsitara BiH Edin Forto rekao je da su na današnjoj sjednici usvojena dva zaključka koja se tiču budžeta institucija BiH i podrške Agenciji za pružanje usluga u vazdušnoj plovidbi (BHANSA) zbog finansijske ugroženosti u slučaju "Viadukt".
Zaduženo je Ministarstvo finansija i trezora da pošalje novi prijedlog Nacrta budžeta institucija BiH za 2025. Ministarstvo komunikacija i transporta je takođe zaduženo da pruži pomoć za BHANSA-u, dok su im sredstva blokirana, zbog arbitražne presude u slučaju “Viadukt”.
Finansijska sredstva za pomoć BHANSA-i predložiće ministar finansija, što će dalje, po proceduri, ići u Predsjedništvo BiH i oba doma Parlamenta BiH. Oba rješenja do utorka moraju biti spremna, rekao je Forto.
Ministarstvo komunikacija i transporta zaduženo je da do naredne sjednice Savjeta ministara zakazane za 22. april dostavi prijedlog odluke o finansiranju troškova BHANSA-e na privremenoj osnovi, s ciljem omogućavanja njenog neometanog rada i otklanjanja problema poslovanja
Ministar inostranih poslova BiH Elmedin Konaković rekao je da BiH već plaća dug i da bi on mogao biti i veći zbog kamata.
“BiH već plaća dug, krenula je zapljena imovine Centralne banke BiH u Mostaru, a najavljeno je i u drugim gradovima. Kopleksna je to stvar, dug bi mogao porasti, biti veći za stotinu miliona”, izjavio je Konaković.
Predsjedavajuća Savjeta ministara BiH Borjana Krišto kaže da su raspravljali o tački koja je oduzela dosta vremena, ali misli se isplatilo.
Ona je, govoreći o arbitražnoj presudi u slučaju “Viadukt”, poručila da se treba naći najbolje rješenje kako sačuvati ugled BiH.
“Mi kao institucije tražimo način za izvršenje isplate duga, kako bi umanjili troškove, kako ne bi ugrozili BHANSA, i imovinu Centralne banke prodali u bescijenje. BiH treba da da usvoji budžet, ali nakon toga treba sredstva da naplaćuje od odgovornih u ovom slučaju”, izjavila je Krišto.
Savjet ministara donio je ove zaključke kako bi se hitno pristupilo izvršenju arbitražne presude u kojoj je izvršenik BiH, čime bi se stekli uslovi za, kako se navodi, "pokretanje regresne tužbe i na kraju naplate štete od Republike Srpske".
Ministar finansija i trezora BiH Srđan Amidžić kaže da BHANSA prva osjeća posljedice u slučaju arbitražne presude.
“Zbog svih ljudi koji žive u BiH, smatram da se to može riješiti na nivou Savjeta ministara BiH. Ponudili smo model za likvidnost BHANSA. Na ovoj sjednici smo zadužili Fortu da izađe sa prijedlogom, koji smo inače mi ponudili”, rekao je Amidžić.
On kaže da Ministarstvo finansija ne može trošiti sredstva ako nema odobrenje, a to treba da donese Fiskalni savjet BiH, odnosno, da se ide u izmjenu fiskalnog okvira.
Ministar spoljne trgovine i ekonomskih odnosa u Savjetu ministara BiH Staša Košarac kaže da se u javnosti plasiraju poluistine (misleći na slučaj "Viadukt") s namjerom da se “Republika Srpska po sarajevskom receptu izmanipuliše”.
“RS je stabilna, njene institucije su stabilne i sposobna je da donosi odluke. Mi smo svjesni činjenica iz sporazuma i svojih obaveza”, izjavio je Košarac.
Košarac je podsjetio na slučaj "Gikil" za koji je rekao da podsjeća na ovu situaciju sa "Viaduktom" (tužba protiv BiH nekadašnjih vlasnika.
Slučaj "Viadukt" odnosi se na dug od oko 110 miliona KM koji Bosna i Hercegovina mora isplatiti slovenačkoj firmi "Viaduct d.o.o. Portorož" zbog jednostranog raskida ugovora o koncesiji za izgradnju hidroelektrana na rijeci Vrbas.
Pošto RS nije izvršila svoje obaveze, a nakon presude nadležnog arbitražnog suda u Vašingtonu, "Viadukt" je pokrenuo postupak prinudne naplate protiv BiH, uključujući zapljenu imovine Centralne banke BiH u Mostaru. Predloženo rješenje, poput prebacivanja duga na budžet BiH, naišla su na otpor, uključujući najavu veta od premijera Federacije BiH
BHANSA je postala kolateralna šteta ovog procesa jer je Eurocontrol je, po nalogu belgijskog suda, blokirao sredstva koja BHANSA treba primiti za usluge upravljanja zračnim prostorom. Ovi prihodi od rutnih naknada čine oko 90% budžeta BHANSA-e, a njihova nedostupnost onemogućava normalno poslovanje.