Među zemljama koje su najteže pogođene novim američkim carinama nalaze se Kina (104%), Vijetnam (46%) i Kambodža (49%).
Nekoliko američkih globalnih brendova, poput Nikea i Applea, koji svoju robu proizvode izvan SAD-a, bilježe oštar pad vrijednosti dionica posljednjih dana, a očekuje se da će ih dodatno pogoditi i recipročne carine.
Pogledajmo neke konkretne primjere:
Kina
- Apple većinu svojih hardverskih proizvoda proizvodi u Kini, a dio i u Indiji.
- H&M većinu odjeće proizvodi u Kini i Bangladešu.
Vijetnam
- Gap, američki maloprodajni lanac koji upravlja i brendovima Old Navy, Banana Republic i Athleta, oko 21 posto svoje odjeće nabavlja iz Vijetnama, prema analizi profesora Shenga Lua sa Sveučilišta u Delawareu.
- Oko 50% Nikeovih i 39% Adidasovih tenisica proizvodi se u Vijetnamu.
- Samsung također ima značajnu proizvodnju u Vijetnamu.
Carine su u suštini porez koji plaća uvoznik koji se obično prenosi na distributere, veletrgovce, trgovce na malo, i na kraju, na potrošače.
Oko 60 zemalja koje imaju najveći trgovinski suficit sa SAD – uključujući ključne saveznike kao što su EU, Japan i Južna Koreja – sada se suočavaju s dodatnim carinama koje su veće od osnovnih fiksnih 10 posto, dok se desetine drugih suočavaju s carinama koje bi mogle da se povećaju na ukupno 50 posto ili više.
Tokom događaja u Vrtu ruža u Beloj kući, Tramp je rekao da osnovna carina od 10 posto za skoro sve zemlje stupa na snagu 5. aprila, dok će se veće "recipročne" carine primjenjivati od danas, 9. aprila.
Dok ekonomisti kažu da će carinski režim koji je najavio Tramp poskupiti robu koja se naplaćuje u toj zemlji, to će takođe uticati na industrije u Evropi i drugde koje se oslanjaju na izvoz na američko tržište, piše RSE.
Nova cijena iPhonea
Nove američke carine bi takođe mogle da imaju globalne posljedice, utičući na cijenu ključnih proizvoda koji zavise od globalnih lanaca snabdijevanja, ali izazivajući neočekivane promjene u toku međunarodne trgovine.
Cena iPhonea bi, na primer, mogla da poraste za 30 do 40 posto u SAD, predviđa finansijska kompanija Rozenblat sekjuritiz (Rosenblatt Securities).
Najjeftiniji model iPhone 16 trenutno je 799 dolara, ali bi mogao koštati čak 1.142 dolara ako Apple odluči da troškove prenese na potrošače. Skuplji iPhone 16 Pro Mak koji se trenutno prodaje po cijeni od 1.599 dolara mogao bi da poraste na skoro 2.300 dolara. Sličan procenat povećanja se predviđa i za druga tržišta.
"Ovo će imati domino efekte i zahvatiće mnoge različite stvari koje ulaze u iPhone, od poluprovodnika proizvedenih u Tajvanu preko stakla koje se proizvodi u Japanu, do sklapanja iPhonea u Kini", kaže Gudman.
"Sve te stvari će biti pogođene carinama, tako da će cijena na kraju biti prenesena na potrošače, kako u Evropi, tako i u SAD."