Italijanska vlada obećala je da će nastaviti s vladinim planom izgradnje mosta preko Mesinskog tjesnaca vrijednog 13,5 milijardi eura, uprkos tome što je Italijanski revizorski sud odbacio plan. Može li se to zaobići?
Najviši italijanski revizorski sud nedavno je odbacio dugogodišnji vladin plan izgradnje najdužeg visećeg mosta na svijetu koji bi povezivao ostrvo Siciliju s regijom Kalabrija preko Mesinskog tjesnaca.
Italijanski revizorski sud, koji nadgleda javnu potrošnju, rekao je da će u roku od 30 dana objaviti potpuno obrazloženje svog odbijanja.
Tokom saslušanja 29. oktobra, sudije su dovele u pitanje da li je tender za projekat iz 2005. godine još uvijek na snazi, navodeći neusklađenost u predviđenim troškovima i da li je u skladu s pravilima EU o konkurenciji.
Kritičari su također oštro kritikovali projekat kao preskup i zbog potencijalnog uticaja na okolinu i rizika povezanih sa seizmičkom aktivnošću u regiji, prenosi Euronews.com.
Zamjenik premijera i ministar prometa Matteo Salvini, koji je predvodio projekt vrijedan 13,5 milijardi eura i nazvao ga "najvažnijim javnim poslom na svijetu", obećao je da će nastaviti s planom.
Ako bude izgrađen, viseći most dug 3,7 kilometara transformisao bi saobraćajne veze za otprilike 4,7 miliona stanovnika Sicilije, povezujući ih prvi put sa kopnom.
Salvini, koji se nekada zalagao za odvajanje sjeverne Italije od ostatka zemlje, predstavio je projekat kao način da se južnim regijama Italije pruži ekonomski podsticaj.
Nakon što je sud donio svoje zaključke, Salvini je osudio odluku kao "politički izbor, a ne mirnu tehničku prosudbu".
Slično tome, italijanska premijerka Giorgia Meloni rekla je da je presuda suda "još jedno zadiranje u nadležnost nad izborima Vlade i Parlamenta", uprkos tome što sud ima više regulatornu funkciju.
Njihovi komentari dolaze usred tenzija između italijanske vlade i pravosuđa, koje se žestoko opiralo Meloninim sveobuhvatnim prijedlozima za reformu pravosuđa i osporilo njenu vodeću inicijativu da se migranti koji dolaze u Italiju procesuiraju u Albaniji.
Kasnije su ublažili svoje komentare nakon sastanka na kojem su razgovarali o odbijanju suda, a Salvini je novinarima rekao da vlada "s potpunim mirom čeka primjedbe suda i uvjerena je da na njih možemo odgovoriti tačku po tačku, jer smo se pridržavali svih propisa".
Izgradnja projekta, rekao je, počet će u februaru, a ne u novembru, a vlada će, "bez ikakvog sukoba između državnih vlasti... pružiti sve tražene informacije".
Ali mogu li Salvini i Meloni zaobići Revizorski sud?
Šta je Italijanski Revizorski sud?
Italijanski Revizorski sud, koji datira iz 1862. godine, ustavno je tijelo odgovorno za nadzor javnih funkcija. Njegova osnovna dužnost je revizija vladine potrošnje, pregled finansijskog utjecaja zakona i garantovanje da je javna potrošnja u skladu s nacionalnim i budžetskim pravilima EU.
Sud može provoditi preventivne preglede, kao što je slučaj s predloženim mostom, kao i sudski nadzor. Potonje znači da može donositi presude o računovodstvenim nepravilnostima i potencijalnoj zloupotrebi javnog novca na već završenim projektima.
Može li italijanska vlada ignorisati svoju odluku?
Ukratko, da, ali ne bez određenog rizika. Stručnjaci, međutim, kažu da bi vlada generalno mogla nastaviti i potencijalno biti oslobođena posljedica neuspjeha projekta.
Prema riječima Nicole Lupa, profesora ustavnog prava na Univerzitetu LUISS Guido Carli u Rimu, ako vlada nastavi s planom bez zadovoljavanja sumnja suda, sud može registrovati svoje rezerve.
"U ovom slučaju, Revizorski sud mora izvršiti takozvanu registraciju rezervi, koja se prenosi parlamentu", rekao je Lupo za The Cube, tim za provjeru činjenica Euronewsa. "U teoriji, to podiže političku odgovornost vlade da djeluje."
Ako se most, koji se suočava sa žestokim protivljenjem kritičara, uključujući i one na jugu Italije, suoči sa pravnim protivljenjem u budućnosti, upozorenje sudova o njegovoj održivosti moglo bi poslužiti kao preduslov za buduće tužbe.
I Meloni i Salvini su rekli da će odgovoriti na rezerve suda u vezi s mostom. Čak i ako sud ne bude zadovoljan, oni i dalje mogu nastaviti s projektom.
„Revizorski sud djeluje kao pomoćno tijelo, kao kontrolno tijelo vlade“, objasnio je Lupo. „Nema posljednju riječ, recimo.“
Leila Simona Talani, profesorica međunarodne političke ekonomije na King's Collegeu u Londonu, rekla je za The Cube da će vlada najvjerovatnije odgovoriti ponavljanjem svoje želje da započne projekt na osnovu nacionalnog interesa.
„Postoji klauzula da ako ne završe posao, ako nemaju novca ili postoje neke prepreke, postoji sistem kompenzacije koji je već ugrađen u projekt ako on propadne“, rekla je. „Dakle, cijeli projekt se pakuje na način da čak i ako propadne, ništa se neće dogoditi u praksi, osim ako ne postoji značajna korupcija.“
Primarni uticaj oklijevanja suda je da će se italijanska vlada "morati ponovo ujediniti i utvrditi da je to od najvećeg javnog interesa za zemlju", rekla je.
„Ukoliko [Meloni] ne bude na vlasti 20 godina, vrlo je malo vjerovatno da će biti odgovorna za završetak ovog projekta“, dodala je Talani, ukazujući na druge projekte javne infrastrukture u Italiji, poput izgradnje autoputa Salerno-Reggio Calabria, čija je izgradnja trajala 55 godina.
„Ne mislim da je ovdje odgovornost pitanje; nema puno pitanja o odgovornosti vlade“, rekla je.