Carine američkog predsjednika Donalda Trumpa su na čekanju 90 dana, ali s obzirom da se rok sve više približava, mogu li Evropa i SAD da postignu dogovor?
Štaviše, ako ne učine i carine se ponovo pokrenu, šta bi to moglo značiti i za evropsku ekonomiju i za američku?
"Ovo je jednostavno najveće, najintegrisanije ekonomsko partnerstvo na svijetu“, rekao je Malte Lohan, izvršni direktor Američke privredne komore pri EU, za "Big Question" na "Euronewsu".
Konkretno, taj odnos vrijedi 8 triliona evra - to je isto koliko čine i francuska i njemačka ekonomija zajedno i trećina globalnog BDP-a.
Euronews: Zašto je ekonomski odnos EU-SAD toliko važan?
"Ekonomski odnos od 8 triliona evra sastoji se od više dijelova. 1,7 triliona evra otpada na protok robe, koji se često smatra najvažnijim elementom odnosa. Manji procenat dolazi od trgovine uslugama: finansijskih usluga, računovodstva, pravnih, turističkih i digitalnih usluga. Strane direktne investicije (SDI) takođe igraju ogromnu ulogu u ovom odnosu. Mi smo jedni drugima najveći izvor stranih direktnih investicija, više od 56% američkih SDI ide u Evropu, slična mjera evropskih SDI ide u SAD. Ali daleko veći dio ekonomskog odnosa, u velikoj mjeri, je prodaja evropskih filijala u Sjedinjenim Državama i američkih filijala u Evropi. Kada govorimo o transatlantskom odnosu od 8 triliona evra, najveći dio te vrijednosti se generiše samo prodajom preko naših filijala na drugoj strani Atlantika."
Dok su Njemačka, Irska i Italija najveći evropski izvoznici u SAD, Malte je sugerisao da bi se uticaj nastavljenih carina mogao posebno osjetiti na lokalizovanije industrije širom bloka (EU).
"Pogledajte ekosisteme koji se stvaraju u različitim dijelovima Evrope sa američkim investicijama i kompanijama koje tamo rade. Na primjer, imamo veoma jak ekosistem oko farmaceutskog sektora, upravo ovdje južno od Brisela u Belgiji, veoma veliki, naravno, u Irskoj koji takođe mnogi ljudi znaju. Imamo ekosistem za vazduhoplovni sektor na jugu Francuske. Dakle, imate ove vrste klastera kompanija koje takođe privlače lokalne univerzitete i lokalne lance snabdijevanja koji zapošljavaju lokalno, koji na najefikasniji način koriste konkurentsku prednost različitih dijelova Evrope. Upravo sada, neizvjesnost oko budućnosti tarifa nanosi ogromnu štetu evropskim inovacijama i ekonomiji."
Malte se takođe plaši da bi se potencijalni tarifni i antitarifni rat mogao preliti na druge dijelove odnosa.
"I tako to stvara ogromnu inerciju na tržištu gdje se investicije zadržavaju i gdje drugi dijelovi svijeta koji se ne suočavaju sa ovim nivoom neizvjesnosti mogu da ubrzaju sopstvene inovacije i sopstvene investicije, a mi ćemo morati da ih sustignemo."
On je takođe dodao da bi prekid u lancima snabdjevanja mogao da dovede do viših cijena za potrošače.
"To je pitanje od milion dolara", rekao je Malte za "The Big Question."
"Barem ono što možemo reći u ovom trenutku jeste da postoji prostor za dijalog. Sada, da li je taj dijalog u stanju, u kratkom vremenskom periodu koji je na raspolaganju, da dođe do zaključka, mislim da tek treba da vidimo."
Malte je nastavio da bi želio da vidi dugoročne razgovore, van 90-dnevne pauze, o tome kako dvije strane mogu da rade zajedno na stvaranju obostranih dugoročnih koristi.