Obnovljiva električna energija pomaže EU da postigne svoj cilj, ali aktivisti upozoravaju da se ne treba oslanjati na biogoriva.
Kada je u pitanju "zeleni" transport u Evropi, čini se da je jedna zemlja daleko ispred svih.
Švedska ima najveći udio obnovljivih izvora energije u svom transportu od 33,7 posto u 2023. godini, prema najnovijim podacima Eurostata, koji također pokazuju postepeno poboljšanje u cijelom bloku.
To je čini jedinom zemljom koja je već postigla cilj cijele EU od 29 posto obnovljivih izvora energije u transportu do 2030. godine.
Nordijska nacija je prednjačila brzim uvođenjem električnih vozila. Ali postoji kvaka, kažu aktivisti, jer većinu posla obavljaju biogoriva - kontroverzni izvor energije.
Evo kako evropske zemlje prebacuju transport na obnovljive izvore energije i ulogu koju biogoriva igraju u tranziciji.
Koliko je čist transport u EU?
U 2023. godini udio obnovljive energije u transportu Evropske unije dostigao je 10,8 posto širom EU, objavio je Eurostat prošle sedmice: povećanje od 1,2 posto u odnosu na prethodnu godinu.
Za postizanje cilja 2030. potrebno je značajno ubrzanje. Naime, prosječno godišnje povećanje od 2,6 posto između 2024. i 2030. godine.
Ali ove objavljene brojke za 2023. su velikodušne, upozorava grupa iz kampanje Transport & Environment (T&E). Udio obnovljivih izvora koji se koriste u transportnoj energiji zapravo će vjerojatno biti manji i bliži 8 posto u fizičkom smislu, kaže se, kada se izuzmu takozvani 'mehanizmi multiplikatora' koji promoviraju određene vrste goriva.
Kako evropski energetski sektor prolazi kroz "duboku transformaciju", transport ima koristi od veće ponude obnovljive električne energije.
Ovaj zeleni izvor povećao se za 50 posto u 2023. zahvaljujući povećanom udjelu obnovljivih izvora energije u mreži EU (45 posto u 2023.) i većoj upotrebi električnih vozila.
"Ovo su dobre vijesti", kaže analitičar podataka T&E Simon Suzan za Euronews Green, "a noviji podaci za 2024. i 2025. pokazali bi još veće brojke."
Međutim, grupa za kampanju upozorava da se većina 'obnovljivih izvora energije' prijavljenih u novim podacima Eurostata odnosi na biogoriva - tekućine ili plinove kao što su biodizel i bioetanol, napravljena od biomase.
Iako su biogoriva na bazi usjeva ostala na nivou u 2023. zbog ograničenja u EU za ovu vrstu ekološki najštetnije vrste, nove vrste naprednih i otpadnih biogoriva su u porastu.
Otpadna ulja kao što su korišteno jestivo ulje, životinjske masti i ostaci palmi - uglavnom uvezena iz Azije - uključena su u ovu kategoriju.
Ovi materijali sada predstavljaju 40 posto svih biogoriva koja se koriste u transportu u EU, kaže T&E, i čine više od polovine od 10,8 posto prijavljenih obnovljivih izvora kada se uzme u obzir dvostruko računanje.
Šta je problem sa biogorivima u transportu?
Sve više švedskih građana koristi električna vozila, što je pomoglo da se zemlja podigne na vrh ljestvice zelenog transporta.
Ali uglavnom je dospio tamo koristeći ova napredna i otpadna biogoriva, napominju T&E. Konkretno, zemlja se sve više oslanja na biogoriva iz životinjskih masti.
Ovi otpadni dijelovi tijela podijeljeni su u tri kategorije, na osnovu rizika od prenošenja bolesti. Kategorije 1 i 2 imaju ograničeniju upotrebu u grijanju, dok se otpad kategorije 3, koji se smatra sigurnijim, može koristiti za širi niz stvari, uključujući hranu za kućne ljubimce i oleohemikalije.
Problem je u tome što bi švedski transportni sistem, konzumiranjem ovih ograničenih životinjskih masti, mogao gurnuti druge industrije prema manje održivim materijalima, kao što je palmino ulje.
Koje druge zemlje napreduju sa obnovljivim izvorima energije?
Na drugom mjestu u Eurostatovoj evidenciji je Finska sa 20,7 posto udjela obnovljivih izvora u svom transportnom miksu, a slijede je Nizozemska (13,4 posto) i Austrija (13,2 posto).
Također ističe zemlje s najvećim porastom energije u transportu iz obnovljivih izvora, pri čemu je Švedska ponovo prednjačila sa povećanjem od 4,9 posto u 2023. Slijede Austrija i Portugal, s obje zemlje koje su porasle za 2,5 procentnih poena iznad nivoa iz 2022. godine.
Većina rasta obnovljivih izvora energije u ovim zemljama također je posljedica naprednih i otpadnih biogoriva, kaže T&E.
Obnovljiva električna energija je najzelenije transportno rješenje
Međutim, neke zelene pohvale trebale bi dobiti Švedska, Njemačka i Nizozemska, koje su predstavljale više od polovine obnovljive električne energije koja se koristi u cestovnom transportu EU 2023. godine.
Belgija, Luksemburg i Portugal imali su neke od najvećih relativnih povećanja obnovljive električne energije iz drumskih vozila iste godine.
Zagovornici održivog transporta žele da vide veći rast u ovom pravcu.
"Većina ciljanih 29 posto obnovljivih izvora energije trebala bi biti pokrivena zahvaljujući obnovljivoj struji", kaže Suzan.
“[Ovo] bi trebalo brzo rasti zahvaljujući većem korištenju obnovljivih izvora energije kao što su vjetar i solarna energija u mreži EU i brzom preuzimanju električnih automobila, kombija i kamiona koji se voze prema standardima EU za ceste CO2.”