Europska komisija je u srijedu pokrenula istragu usmjerenu na kineskog trgovca odjećom Shein, kao i na širi problem zaštite potrošača u online trgovini s kineskih web stranica koje ne udovoljavaju EU standardima. U sklopu toga, Komisija je predstavila i "kutiju alata" kojom nastoji riješiti izazove povezane s internetskom kupnjom, uključujući kvalitetu proizvoda, zaštitu okoliša i poštenu poslovnu praksu.
Ovaj paket, koji detaljno razrađuje sve propise koji su već na snazi ili koji će biti poboljšani, uključuje i nove prijedloge kao što je reforma carinske unije, koju je Komisija predložila u svibnju 2023. godine.
Reforme uključuju uklanjanje izuzeća od carine za pakete male vrijednosti ispod 150 eura te stvaranje decentralizirane EU carinske agencije.
Komisija je također najavila korištenje AI alata za sigurnosne provjere proizvoda, uz podršku tajnog kupovanja i testiranja kako bi se osigurao brži povlačenje nesigurnih proizvoda s tržišta.
Ove mjere usklađuju se s Općim propisima o sigurnosti proizvoda koji su uvedeni prošle godine, a cilj je smanjiti negativan utjecaj niskovrijednih uvoznih proizvoda na okoliš i klimu.
Izvršna vlast EU poziva na usvajanje akcijskog plana za održive proizvode i izmjene zakona o otpadu, kao i na strožu primjenu Zakona o digitalnim uslugama, koji se bavi pitanjima kao što su ovisnost o dizajnu, tamni uzorci i lažni popusti. Također se poziva na snažniju suradnju između nacionalnih agencija i EU u cilju zaštite potrošača.
Komisija će procijeniti učinak poduzetih mjera do kraja godine i objaviti izvješće o provedbi tih mjera od strane EU-a i država članica.
Istraga protiv Sheina pokrenuta je u suradnji s Mrežom suradnje za zaštitu potrošača (CPC), koja okuplja tijela za zaštitu potrošača iz svih 27 država članica EU.
Na temelju njihovih informacija, Komisija je zaključila da postoje opravdane sumnje u kršenje zakonodavstva o zaštiti potrošača, uključujući zabranjene i nepoštene prakse.
Glasnogovornik Sheina izjavio je za Euronews kako je tvrtka spremna surađivati s vlastima. "Pozdravljamo napore koji povećavaju povjerenje potrošača i vjerujemo da jednakiji konkurentski uvjeti mogu koristiti cijelom ekosistemu", rekao je glasnogovornik, naglašavajući da će Shein surađivati s regulatornim tijelima i partnerima diljem EU kako bi poboljšao iskustvo online kupovine za europske potrošače.
Istraga koja je pokrenuta još prošlog studenog i dalje je u toku, a EU planira predložiti novi Zakon o digitalnoj pravednosti sredinom sljedeće godine, kako bi se popunile praznine u pravilima zaštite potrošača.