Loader
Loader
Pronađite nas

Boeing prodao svoju firmu za proizvodnju izviđačke opreme

Njemačka bilježi pad ekonomskog raspoloženja u novembru

    Koji su uzroci velike evropske automobilske krize?

    Foto: (AP Photo/Andy Wong)
    Euronews.ba/agencije
    Objavljeno

    U zadnje vrijeme svakodnevno svjedočimo da se evropska autoindustrija suočava s vjerovatno najgorom krizom u posljednjih nekoliko decenija.

    ADVERTISEMENT

    Ekonomsku krizu prate veliki gubici, usporavanje elektrifikacije i prijetnje s istoka. Koji su uzroci ovog pada i zašto je budućnost sektora sve neizvjesnija?


    Evropska autoindustrija je glavni pokretač ekonomije našeg kontinenta. Međutim, sveprisutnija kriza u koju zapada, mogla bi izmijeniti njenu, ali i našu budućnost.


    Prema podacima Evropskog parlamenta, ovaj izuzetno važan sektor ima više od 250 proizvodnih pogona u kojima se sklapaju vozila, proizvode motori, mjenjači i baterije. Sektor direktno zapošljava oko 2,6 miliona ljudi, a ako uključimo dobavljače dijelova, riječ je o skoro 14 miliona radnih mjesta, što predstavlja oko šest posto od ukupnog broja zaposlenih u Evropskoj uniji.


    Međutim, oluja strukturnih, ekonomskih i geopolitičkih promjena ostavila je ovu industriju u ranjivom položaju, sa sve neizvjesnijim znacima oporavka.


    Strateški neravnopravan sektor u Evropi

    Značaj automobilske industrije nije ujednačen u cijeloj EU. U zemljama poput Njemačke, Slovačke, Rumunije, Mađarske, Švedske i Češke, ovaj sektor čini više od 10 posto ukupne zaposlenosti u proizvodnji. Ekonomija ovih zemalja uveliko zavisi o proizvodnji automobila, a sad se suočava s krizom koja nije bezazlena.


    Ovaj sektor je kroz historiju bio pokretač inovacija i razvoja, ali je i izuzetno složen. Industrija se oslanja na zamršenu mrežu prekograničnih lanaca snabdijevanja, koja uključuje hiljade specijalizovanih malih i srednjih preduzeća. Trenutne promjene u industriji ozbiljno utiču na ove igrače, dodatno slabeći evropski industrijski ekosistem.


    Prelazak na električna vozila: Mač s dvije oštrice

    Posvećenost EU klimatskoj neutralnosti dovela je do zahtjeva da sva nova vozila koja se prodaju od 2035. pa nadalje moraju imati nultu emisiju CO2. Drugim riječima, tehnologija SUS motora, uključujući i hibridne varijante, ima rok trajanja i stoga više nije isplativa u smislu ulaganja i razvoja.


    Ovaj ambiciozni cilj stavio je elektrifikaciju u srce strategija proizvođača. U 2023. godini električna vozila su činila 18 posto globalne prodaje automobila, što je značajan rast u odnosu na dva posto u 2018. godini. Udio električnih automobila u Evropskoj uniji gotovo se utrostručio između 2020. i 2023. godine. Međutim, evropska industrija mjesecima bilježi usporavanje rasta na zabrinjavajući način, što dovodi u opasnost ulaganja od više stotina miliona eura i sveobuhvatno igranje na kartu zvanu električni automobili.


    Udar iz Kine

    Kina prednjači u proizvodnji baterija, ali to nije jedino tržište koje praktično monopolizira tržište. Ova azijska zemlja također dominira u proizvodnji električnih vozila.

    U 2023. godini uvoz automobila iz Kine u EU se povećao za 40 posto. Nadalje, kineske kompanije osvajaju svjetska tržišta, izvozeći konkurentna vozila po znatno nižim cijenama od evropskih proizvođača.



    Možda će vam se svidjeti