Iako Googleova funkcija umjetne inteligencije smanjuje brzinu kojom korisnici klikaju na stranice, oglasi se sada prikazuju u sažecima umjetne inteligencije.
Promjene Googleovog algoritma prošle godine dovele su do naglog pada prometa na pretraživačima za informativne web stranice i izdavače, pa čak i do bankrota nekih nezavisnih izdavača, uključujući turski Gazete Duvar.
Tehnološki gigant sada zadaje još jedan udarac online izdavačima putem svojih sažetaka umjetne inteligencije.
Googleova funkcija Pregled umjetne inteligencije je usluga koju nudi internet gigant kako bi se takmičio s alatima umjetne inteligencije kao što je ChatGPT. Funkcija nudi kratke sažetke koje generira Gemini, a koji se pojavljuju na vrhu rezultata pretrage. Ispod sažetka nalaze se detalji poput linkova do izvora i opcije "Prikaži više".
Drugim riječima, kada korisnik upiše upit u Google pretraživač, može dobiti odgovor u sažetku bez klika na linkove ispod. Ali to predstavlja ozbiljan rizik, posebno za web stranice koje se oslanjaju na prihod od Google oglasa i tradicionalne napore optimizacije za pretraživače (SEO).
Pad prometa popularnih web stranica
Uvođenje AI Overviewa posebno je uticalo na promet stranica koje sadrže sadržaj poput vodiča za odmor, savjeta za zdravlje i recenzija proizvoda.
Prema Similarwebu, promet pretraživanja na web stranicama smanjio se za 55% između aprila 2022. i aprila 2025. godine.
Izvještaj koji je objavio Wall Street Journal ukazuje na to da promet na mnogim poznatim vijestima širom svijeta opada. Promet s organske pretrage na HuffPostove desktop i mobilne stranice više se nego prepolovio u posljednje tri godine, dok je Washington Post zabilježio gotovo identičan pad.
Izvršna direktorica Business Insidera, Barbara Peng, otpustila je oko 21% svog osoblja u maju, navodeći "ekstremni pad prometa izvan naše kontrole" kao razlog otpuštanja.
Udio prometa s organske pretrage na desktop i mobilne stranice New York Timesa također je pao na 36,5% u aprilu 2025. godine.
Nicholas Thompson, izvršni direktor The Atlantica, predviđa da će promet s Googlea pasti prema nuli i kaže da kompanija treba poboljšati svoj poslovni model.
"Google se mijenja od tražilice do tražilice odgovora", rekao je Thompson u intervjuu za Wall Street Journal.
U intervjuu za WSJ, Thompson i drugi lideri u industriji rekli su da pokušavaju razviti nove strategije i da ih najviše brine izgradnja odnosa s čitateljima.
Korisnici ne klikaju na linkove
Rukovoditelji Googlea tvrde da je kompanija posvećena slanju prometa na web i da ljudi koji kliknu na linkove nakon što vide Pregled umjetne inteligencije imaju tendenciju provoditi više vremena na tim stranicama. Međutim, ankete pokazuju drugačiju sliku.
Prema novoj studiji istraživačkog centra Pew, samo % od 900 korisnika Googlea u SAD-u klikne na izvornu stranicu navedenu kao rezultat pretrage koja uključuje sažetak Pregleda umjetne inteligencije. Ostali su zadovoljni kratkim informacijama koje pruža Google.
Štaviše, prema studiji, najčešće citirani izvori i u sažecima umjetne inteligencije i u tradicionalnim rezultatima pretrage su Wikipedia, YouTube (također Googleova podružnica) i Reddit. 15% izvora u sažecima umjetne inteligencije dolazi s ove tri stranice.
Preporuke na vladine stranice (npr. s ekstenzijom 'gov') češće su u sažecima umjetne inteligencije nego u tradicionalnim rezultatima pretrage. S druge strane, i sažeci umjetne inteligencije i tradicionalni rezultati pretrage podjednako se odnose na stranice s vijestima, sa 5%.
Još gore, 404 Media, web stranica poznata po specijaliziranim tehnološkim vijestima, primijetila je da se priča o produkciji glazbe potpomognutoj umjetnom inteligencijom ne pojavljuje u Google pretragama. To je bilo zato što je Pregled umjetne inteligencije sažeo sadržaj priče, ali nije povezao na stvarnu priču.
Stranica sažima situaciju sljedećom izjavom: "AI Pregled osigurava da se informacije prezentiraju na takav način da se na sam izvor nikada ne klikne."
SEO gubi svoj utjecaj
Učinci AI Pregleda na SEO (optimizaciju za tražilice) također su izvanredni.
Prema Registeru, najnoviji podaci pokazali su da je stopa klikanja na visoko rangiranu stranicu u pretragama sa AI sažetkom pala u prosjeku za 34,5%. Biti na prvoj stranici više nije toliko značajno kao što je nekada bilo.
AI često pruža lažne informacije
Štaviše, postoji još jedan rizik: pouzdanost umjetne inteligencije.
404 Media objavio je članak u kojem se pokazuje da je jedan od odgovora koje je dala dotična funkcija zapravo generiran iz drugog AI sažetka, koji je pak bio zasnovan na AI izvoru.
Margina greške se povećava kako se informacija udaljava od glavnog izvora. Stručnjaci ovu situaciju opisuju kao "začarani krug informacija koji dovodi do kolapsa samih modela umjetne inteligencije".
Kada nema dovoljno izvora kvalitetnih informacija, korisnici ostaju s netačnim i površnim sadržajem koji proizvodi umjetna inteligencija.
Reklamna industrija nastavlja raditi za Google.
Prihodi web stranica i Googlea zasnivaju se na sljedećem ciklusu oglašavanja: Web stranice omogućavaju ljudima koji koriste pretraživače poput Googlea besplatan pristup svom sadržaju. Google preusmjerava korisnike na web stranice gdje vide oglase kao i sadržaj. Većina web stranica zarađuje od ovih oglasa.
Prema BBC-u, procjenjuje se da 68% internet aktivnosti počinje na pretraživačima, a oko 90% pretraga se odvija na Googleu. To znači da se web stranice uveliko oslanjaju na Google kako bi zaradile novac.
Navodi se da bi način rada Pregleda umjetne inteligencije stoga mogao uništiti poslovni model koji postoji već 23 godine.
Međutim, Google nije pretrpio gubitke u ovoj promjeni, barem ne za sada. Alphabet, Googleova matična kompanija, povećala je svoje prihode na rekordni nivo u posljednjem kvartalu 2024. godine.
Prema podacima koje je objavila kompanija, ukupni prihodi Googlea porasli su za 14% u odnosu na prošlu godinu, dostigavši 96,4 milijarde dolara. Prema Register-u, najveći dio prihoda i dalje dolazi od oglašavanja: tačno 54,2 milijarde dolara.
To je zato što Google sada postavlja oglase direktno u ili oko sažetaka AI Overview.
Prema studiji SparkToro-a, do 2024. godine, samo 360 od svakih 1.000 Google pretraga u SAD-u vodilo je do stranica koje nisu u vlasništvu ili koje Google ne oglašava. Predviđa se da će se ove stope pogoršati s porastom sažetaka umjetne inteligencije.
'Očaj, a ne potražnja'
Dok Google i dalje dominira tržištem, konkurentski pretraživači pokretani umjetnom inteligencijom, poput Perplexity-ja, polako ulaze u konkurenciju.
Prema riječima izvršnog direktora Bank of America Muhammada Rasulnejata, Googleova potrošnja od 14 milijardi dolara na infrastrukturna ulaganja samo u posljednjem kvartalu ukazuje na "očaj suočen s konkurencijom", a ne na rastuću potražnju.
Pored svega ovoga, činjenica da američko Ministarstvo pravde i dalje optužuje Google za monopolizaciju stvara zaseban pritisak. Ministarstvo čak zahtijeva da se Google odrekne svog Chrome preglednika. Nedavni potezi kompanije u oglašavanju i vještačkoj inteligenciji mogli bi dodatno rasplamsati ove debate.