Loader
Pronađite nas

Boeing prodao svoju firmu za proizvodnju izviđačke opreme

Bitkoin četvrti put tokom dana obara rekorde

    Planirate naredno putovanje: Različite europske takse mogle bi utjecati na vaš novčanik

    (Izvor: AP Photo/Tony Gutierrez )
    Euronews.ba, Euronews.com
    Objavljeno

    Ove godine povećane su avio takse za putnike širom Europe.

    ADVERTISEMENT

    Francuski piloti pozivaju na štrajk zbog povećanja poreza. Ali šta porezi na putnike u aviosaobraćaju znače za vaš novčanik?


    U Francuskoj ove sedmice, nacionalni sindikat pilota avioprijevoznika ("Syndicat national des pilotes de ligne“ ili "SNPL“) poziva na štrajk u znak protesta zbog povećanja taksi na avio saobraćaj, piše Euronews.


    Izražena je zabrinutost da bi najnovija planirana izmjena avio taksi mogla dovesti do gubitka desetina hiljada radnih mjesta u zemlji i utjecati na turizam.


    Ove godine su povećane takse za putnike širom Europe.


    Šta je avio taksa?


    Porezi za putnike u aviosaobraćaju obično su dodatak drugim porezima koje plaćate kada rezervišete let.


    Vlade ih dodaju kako bi ohrabrile putnike da razmotre utjecaj svojih izbora putovanja na životnu sredinu i obeshrabre nepotrebno putovanje avionom.


    Kao što biste očekivali, svaka zemlja obračunava svoje poreze drugačije na osnovu veličine aerodroma, popularnih regiona i tipova aviona, kao što su komercijalni avioni i privatni avioni.


    Naplata ovih poreza je odgovornost aviokompanija, koje ih naplaćuju klijentima kao dio njihove karte. Novac se zatim troši prema nahođenju vlade svake zemlje, često za finansiranje javnih usluga.


    Ove takse za avio putnike mogu prikupiti značajne sume - na primjer, vlada Ujedinjenog Kraljevstva prikupila je više od 3 milijarde funti (3,75 milijardi eura) između 2019. i 2020. godine.


    Neki porezi, kao što je francuski Eco Air Tax, posebno su osmišljeni za finansiranje pitanja vezanih za klimu i životnu sredinu, kao što je prikupljanje prihoda za alternativne vidove transporta i održiviju avio infrastrukturu.


    Ko je za i protiv taksi za avio putnike?


    Avioprevoznici su zabrinuti šta dodatni porezi znače putnicima i nazivaju ih taksama "protiv rasta“.


    Generalni direktor IATA-e Willie Walsh osudio je njemačke poreze ove godine, dok je izvršni direktor Ryanair-a Michael O'Leary rekao da će planirano povećanje carine za zračne putnike (APD) u Velikoj Britaniji uzrokovati smanjenje letova u i iz UK za 10 posto , što je ekvivalentno pet miliona putnika.


    Borci za zaštitu životne sredine kažu da bi porezi na avio putnike mogli ići mnogo dalje da obeshrabre ovakva putovanja.


    Cilj obeshrabriti bespotrebna putovanja (Izvor: AP Photo/Brynn Anderson))


    Hannah Lawrence iz Stay Grounded, mreže za suzbijanje avijacije, kaže: Mjere za zaustavljanje rasta aviosaobraćaja su upravo ono što nam treba.


    "Moramo vidjeti efikasne politike koje se implementiraju širom Europe koje će prilično smanjiti aviopromet, kao što je primjena poreza za česte letove. Ovo bi smanjilo emisije smanjenjem prekomjernih letova za bogate putnike.”


    Kada je Švicarska 2021. predložila porez na karte (ili "flugticketabgabe") kako bi se smanjio utjecaj avijacije na klimatske promjene, više od polovine švicarskih glasača to je odbilo.


    Godinu dana kasnije, međutim, reprezentativno istraživanje koje je proveo institut za istraživanje tržišta GfS Zurich, a naručila organizacija za zaštitu okoliša Umverkehr, pokazalo je da gotovo tri četvrtine ispitanika podržava švicarski porez na karte iz klimatskih razloga.


    Mnogi od ispitanika bili su jasni u pogledu potencijala takvog fonda: 75 posto je željelo da prihod od poreza ide za švicarske projekte zaštite klime, dok je 55 posto željelo vidjeti da novac podržava međunarodni željeznički transport.


    Zanimljivo je da su mlađi putnici bili manje naklonjeni švicarskom porezu na karte.


    Kako europske zemlje upoređuju putničke avio takse


    Putničke takse su pored ostalih taksi, uključujući aerodromske takse na osnovu obima saobraćaja na različitim aerodromima i takse za civilno vazduhoplovstvo.


    Francuska


    Francuska ima ekološku taksu, poznatu kao "eko-taksa" ili "eko-doprinos", koja je prvi put stupila na snagu u januaru 2020. godine. Primjenjuje se na putnike koji polaze sa francuskih aerodroma.


    Putnici koji putuju do odredišta u Evropskom ekonomskom prostoru (EEA), Ujedinjenom Kraljevstvu i Švicarskoj naplaćuju se ili 2,63 € ili 20,27 € po putniku, ovisno o njihovoj klasi putovanja.


    Za sve ostale destinacije putnici plaćaju 7,51 € po nižoj tarifi i 63,07 € po višoj tarifi po putniku.


    Njemačka


    Njemačka avio taksa pokriva putnike na komercijalnim letovima, a povećanje cijena stupilo je na snagu 1. maja 2024.


    Tarife su fiksne na 15,53 eura po putniku za kratke domaće letove i 39,34 eura po putniku na dugim letovima ne dužim od 6.000 kilometara, a uključuju zemlje Sjeverne i Centralne Afrike, Bliskog istoka i Centralne Azije.


    Za neke destinacije, uključujući transatlantske letove, cijena je 70,83 eura po putniku.


    (Izvor: AP Photo/Jenny Kane)


    Italija


    Svi putnici koji dolaze ili odlaze sa italijanskog aerodroma plaćaju italijansku aerotaksi taksu, poznatu kao „imposta erariale sui voli dei passeggeri di aerotaxi”, koja se na sličan način zasniva na pređenoj udaljenosti.


    Najniža stopa je 10 € po putniku kada je udaljenost manja od 100 kilometara, a može biti i do 200 € po putniku za udaljenosti veće od 1.400 kilometara.


    Komercijalni letovi koji prodaju sjedišta umjesto da iznajmljuju cijeli avion i privatni, nekomercijalni letovi oslobođeni su poreza.


    UK


    Britanski APD je prvi put uveden 1994. Naknade se zasnivaju na udaljenosti u miljama od Londona. Sistem također uzima u obzir različite klase putovanja, pri čemu poslovni putnici i putnici prve klase plaćaju više cijene.


    Nedavno je objavljeno da će se APD povećati od aprila 2026. godine, što znači da će se za ekonomske karte na kratkim međunarodnim letovima naplaćivati ​​dodatna £2 po putniku.


    Najniža stopa počinje od 8 funti (9,53 eura) po putniku za domaće letove i može biti čak 1141 funti (1359,72 eura) za putnike privatnih aviona.


    Prema Ryanair-u, ovo posljednje povećanje poreza na APD znači da će četveročlana porodica koja leti u Španiju iz Velike Britanije morati da plati dodatnih 60 funti (71,50 eura).


    Izvor: AP


    U britanskoj šemi ostaje neobična rupa u zakonu, poznata kao 'Inverness Immunity'.


    Pametni putnici mogu izbjeći plaćanje bilo kakvog APD-a tako što će se odlučiti za povratne letove iz Invernessa, malog aerodroma u Škotskom visoravni, do čvorišta poput Londona i Amsterdama. Sve dok su povezani letovi unutar 24-satnog perioda, putnici mogu izbjeći porez zbog izuzeća koje štiti udaljene ruralne i otočne zajednice u regiji.


    Danska


    Danska i dalje treba da uvede svoj putnički porez na zračna putovanja ('passagerafgift på flyrejser'), koji će stupiti na snagu 1. januara 2025. Specifični cilj ovog poreza je podržati zelenu transformaciju zemlje ulaganjem u održiviju avijaciju i transport tehnologije.


    Postoje tri poreske stope zasnovane na konačnoj destinaciji putovanja, uključujući unutarevropska putovanja, putovanja na srednju udaljenost i duga putovanja.


    Porez se primjenjuje na sve komercijalne letove iz Danske, osim letova sa Farskih ostrva i Grenlanda.


    Nizozemska


    Nizozemska je prvi put uvela porez na putnike u aviosaobraćaju u januaru 2021. i ima jednu od najviših u Europi, koja košta 29,05 eura 2024. godine, bez obzira na krajnju destinaciju putnika.


    Djeca mlađa od dvije godine, aktivno osoblje letača i neaktivno letačko osoblje koje putuje na drugi aerodrom radi posla, kao i tranzitni i povezni putnici, oslobođeni su plaćanja.


    (Izvor: AP Photo/Peter Dejong)


    Portugal

    Portugal je u julu 2021. usvojio porez na ugljenik u vazduhoplovstvu, poznat kao "taxa de carbono sobre viagens aéreas".


    Porezni zakon je pretrpio značajne promjene i sada pokriva i komercijalne letove i nekomercijalne letove privatnih mlaznica, ali za prosječnog komercijalnog putnika to je 2 eura svaki let.


    Možda će vam se svidjeti

    Odlična ideja za vikend putovanje: Upoznajte Istanbul za dva dana

    Aerodrom u Tuzli uskoro dobija treći gate

    Preseliti se u Kanadu zvuči primamljivo, ali europske zemlje imaju bolju ponudu