Loader
Loader
Pronađite nas

Boeing prodao svoju firmu za proizvodnju izviđačke opreme

Rublja oslabila u odnosu na dolar nakon sastanka u Rijadu

    Pet ključnih razloga zašto se njemačka ekonomija bori

    DHL logistički centar na lokaciji bivše Opelove fabrike automobila zatvorene prije deset godina (Izvor: AP Photo/Martin Meissner, File)
    Euronews
    Objavljeno

    Njemačka nije zabilježila značajniji ekonomski rast već pet godina. To je zadivljujući preokret za najveću evropsku ekonomiju, koja je veći dio ovog vijeka imala povećan izvoz i dominirala svjetskom trgovinom inženjerskim proizvodima kao što su industrijske mašine i luksuzni automobili.

    ADVERTISEMENT

    Šta se desilo?


    Euronews analizira pet razloga za kontinuirani ekonomski pad Njemačke:


    Energetski šok iz Rusije


    Odluka Moskve da prekine isporuke prirodnog gasa Njemačkoj nakon ruske invazije na Ukrajinu nanijela je težak udarac. Godinama se njemački poslovni model zasnivao na jeftinoj energiji koja je pokretala proizvodnju industrijskih proizvoda za izvoz.


    Godine 2011. tadašnja kancelarka Angela Merkel odlučila je ubrzati okončanje upotrebe nuklearne energije u Njemačkoj, oslanjajući se na gas iz Rusije kako bi premostila jaz kako se zemlja udaljila od proizvodnje uglja prema obnovljivim izvorima energije. Rusija se tada smatrala pouzdanim energetskim partnerom. Upozorenja Poljske i Sjedinjenih Država u suprotnosti su odbačena.


    Kada je Rusija prekinula protok, cijene u Nemačkoj su naglo porasle za gas i električnu energiju proizvedenu iz gasa, što su ključni troškovi za energetski intenzivne industrije kao što su čelik, vještačka đubriva, hemikalije i staklo. Njemačka se morala okrenuti ukapljenom prirodnom plinu ili LNG-u, super-hlađenom i uvezenom brodom iz Katara, a američki LNG košta više od gasa iz gasovoda.


    Električna energija sada košta industrijske korisnike u Njemačkoj u prosjeku 20,3 eurocenta po kilovat satu, prema studiji koju je istraživačka firma Prognos AG pripremila za Bavarsko udruženje industrije. U SAD i Kini, gdje se nalaze mnogi konkurenti njemačkih kompanija, cijena je ekvivalentna 8,4 eurocenta.


    Obnovljivi izvori energije se nisu dovoljno brzo povećali da popune prazninu. Otpornost vlasnika kuća i regiona na turbine usporila je rast energije vjetra. Infrastruktura za transport vodonika kao zamjenskog goriva za čelične peći ostaje uglavnom na ploči za crtanje.


    Kina: Od kupca do konkurenta


    Godinama je Njemačka imala koristi od ulaska Kine u globalnu ekonomiju – čak i kada su druge razvijene zemlje izgubile posao zbog Kine. Njemačke kompanije pronašle su ogromno novo tržište za industrijske mašine, hemikalije i vozila. Početkom i sredinom 2010-ih, Mercedes-Benz, Volkswagen i BMW ubirali su masnu zaradu od prodaje na onome što je postalo najveće svjetsko tržište automobila.


    U to vrijeme, kineske kompanije su proizvodile predmete poput namještaja i potrošačke elektronike koji se nisu nadmetali s glavnim snagama Njemačke. Tada su proizvođači u Kini počeli da prave iste stvari koje su radili Nijemci.


    Kineski solarni paneli koje je subvencionisala država uništili su njemačke proizvođače. Kineski proizvođači panela su 2010. zavisili od uvozne njemačke opreme; danas se globalna proizvodnja solarnih panela oslanja na opremu iz Kine. Vlada u Pekingu je pojačala napore da promoviše i subvencioniše proizvodnju za izvoz. Dobivena roba — čelik, mašine, solarni paneli, električna vozila i EV baterije — sada se takmiče sa njemačkom robom na izvoznim tržištima.


    Njemačka, najautocentričnija ekonomija Evropske unije, najviše je mogla izgubiti od kineske izvozno orijentisane industrijske politike. U 2020. Kina nije bila neto izvoznik vozila; do 2024. izvozila je 5 miliona godišnje. Njemački neto izvoz pao je za polovinu u istom periodu, na 1,2 miliona automobila. Kapacitet kineskih fabrika procjenjuje se na 50 miliona vozila godišnje, što je otprilike polovina svjetske potražnje.


    Štedi se na ulaganjima


    Njemačka je postala samozadovoljna tokom dobrih vremena i odložila je ulaganje u dugoročne projekte kao što su željezničke linije i brzi internet. Vlada je balansirala svoj budžet i ponekad je gubila viškove od poreskih prihoda iz privrede u procvatu.


    Ovih dana njemački putnici koji putuju na posao odmahuju glavama na vozove koji ne voze na vrijeme i stalnim prekidima u servisu dok se popravljaju dotrajali kolosijeci. Brzi internet još nije stigao do nekih ruralnih područja. Dalekovod za dovođenje struje od vjetrovitog sjevera Njemačke do fabrika na jugu radio je godinama iza i neće biti spreman prije 2028. Ključni most na autoputu koji povezuje industrijsku regiju Ruhr s južnom Njemačkom morao je biti zatvoren 2021, 10 godina nakon što su se pojavile sumnje u njegovu izdržljivost. Zamjena neće biti spremna prije 2027.


    Ustavni amandman iz 2009. stavio je lisice vladi ograničavajući potrošnju deficita. Hoće li popustiti takozvanu dužničku kočnicu - biće trnovito pitanje za njemačku vladu postavljenu nakon izbora u zemlji 23. februara.


    Nedostatak kvalifikovanih radnika


    Njemačke kompanije imaju problema s pronalaženjem radnika s pravim vještinama, od visoko obučenih IT radnika do pružalaca usluga dnevne njege, starijih radnika i hotelskog osoblja. U istraživanju Njemačke trgovinske i industrijske komore na 23.000 firmi, 43% kompanija je reklo da ne može popuniti otvorena radna mjesta. Odaziv je porastao na 58% za kompanije s više od 1.000 radnika.


    Manji broj njemačkih studenata je zainteresovan za STEM polja, što znači nauku, tehnologiju, inženjerstvo i matematiku. Starenje stanovništva otežava problem, kao i nedostatak pristupačne brige o djeci zbog koje mnoge žene rade sa skraćenim radnim vremenom ili uopšte ne rade. Birokratske prepreke predstavljaju prepreku za zapošljavanje visokokvalifikovanih imigranata, iako zakon koji je usvojen 2020. i ojačan 2023. ima za cilj da olakša taj proces.


    Birokratija


    Prema njemačkim kompanijama i ekonomistima, duge procedure odobravanja i previše papirologije koče ekonomiju. Osiguravanje građevinske dozvole za vjetroturbinu može potrajati godinama. Nekoliko drugih primjera, među desetinama koje su iznijele njemačke poslovne grupe:


    — Kompanije koje instaliraju solarne panele moraju se registrovati i kod državnih regulatora i kod svog lokalnog komunalnog preduzeća, iako bi komunalno preduzeće moglo prenijeti informacije na nivo vlade.


    — Restorani moraju ručno bilježiti temperature u frižideru i čuvati papirne kopije zapisa mjesec dana čak i ako su podaci pohranjeni digitalno.


    — Zakon koji zahtijeva od kompanija da potvrde da njihovi dobavljači poštuju ekološke i radne standarde prevazišao je zahtjeve EU, stavljajući veći teret na njemačke kompanije od njihovih evropskih konkurenata.

    Možda će vam se svidjeti