Rusija se suočava s ozbiljnom nestašicom goriva usljed sve učinkovitijih ukrajinskih napada dronovima na ruske rafinerije i energetsku infrastrukturu, prenose svjetski mediji.
S druge strane, kako navode, Ukrajina uvodi inovativne pomorske dronove koji mijenjaju pravila ratovanja na Crnom moru.
Izvoz benzina željeznicom iz Bjelorusije u Rusiju porastao je čak četiri puta u septembru, dok se Rusija suočava s ozbiljnom nestašicom goriva, objavio je Reuters.
Više ruskih regija uvelo je ograničenja potrošnje i privremeno zamrzavanje cijena goriva nakon što su napadi oštetili rafinerije i energetska postrojenja. Kako bi ublažila nestašicu, Rusija planira uvoziti benzin iz Kine, Južne Koreje i Singapura, nakon što je gotovo 40 posto njenih rafinerijskih kapaciteta izvan pogona, izvijestio je Kommersant, prenosi Index.hr.
Ukrajina ima novi adut
Istovremeno, Ukrajina je predstavila novu generaciju pomorskih dronova koji bi mogli ubrzati evoluciju ratovanja na moru. Snimci koje su objavili ruski izvori iz napada na Tuapse i Novorosijsk pokazuju ukrajinski pomorski brod s više FPV dronova povezanim optičkim kablom u preklopnim odjeljcima duž trupa. Ti dronovi, povezani optičkim vlaknom, ne koriste radio-signal, pa ih nije moguće ometati elektroničkim protivmjerama.
Riječ je o prvoj poznatoj upotrebi dronova spojenih optičkim kablom lansiranih s mora. Dosad ih je Ukrajina koristila na kopnu, za napade na ruske ometače i utvrđene položaje. Postavljanjem na pomorske platforme, njihov se domet znatno povećao – svaki brod sada djeluje kao mobilni nosač dronova i praktično ih je moguće posmatrati kao "kamikaze".
Nova faza razvoja "dron-mornarice"
Ruski vojni blogeri povezali su snimke s talasom ukrajinskih napada koji su onesposobili naftne terminale u Novorosijsku i Tuapseu, privremeno zaustavivši rad luka. Prema analitičarima, to označava novu fazu u razvoju tzv. ukrajinske "dron-mornarice", u kojoj jeftine, jednokratne platforme zamjenjuju tradicionalne ratne brodove.
Urednik časopisa Tyzhden Jurij Lapajev za Jamestown Foundation napisao je da je napad 24. septembra bio "prvi put da je Ukrajina pomorskim dronovima ciljala rusku naftnu industriju". Nekoliko dana kasnije turski su ribari pronašli eksplozivom napunjen dron tipa Magura koji je more izbacilo na obalu, gotovo 1.500 kilometara od Ukrajine.
Stručnjaci tvrde da obje strane sada eksperimentišu sa načinima za povećanje dometa dronova – posebno FPV i modeli povezani optički kablom. Rusija razvija vlastite "matične brodove" s kojih lansira dronove za napade, dok Ukrajina prednjači u spajanju pomorskih i vazdušnih sistema.
"Ukrajinski operateri mogu dronovima povezanima s optički kablom, koji su otporni na ometanje, postići preciznost unutar desetak centimetara", kaže Deborah Fairlamb, suosnivačica investicionog fonda Green Flag Ventures. Analitičar Roy Gardiner dodaje da bi ova inovacija mogla promijeniti dinamiku rata na Crnom moru, jer omogućuje udare na ruske ciljeve bez obzira na elektroničku obranu.
Prema inženjeru Heineru Philippu iz inicijative Technology United for Ukraine, te dronove teško je neutralisati – jedini pouzdan način jest fizički prekinuti kabl u letu.
S obzirom na otkriće dronova kod turske obale i Krasnodara, Ukrajina sada djeluje gotovo po cijelom Crnom moru.
"Ukrajinski razvoj dronova za različite misije danas je na nivou koji ne dosežu ni najrazvijenije vojne industrije svijeta", kaže Samuel Bendett iz Centra za novu američku bezbjednost.
Jeftini, jednokratni i često neometivi, ti dronovi postupno zamjenjuju tradicionalne ratne brodove — pretvarajući ratno more u poprište "rojne flote" nove ere.