31. decembar označava kraj muzičkih spotova: MTV je izgubio bitku s YouTubeom, TikTokom i streaming servisima, a nijedno mlado lice više se ne sjeća koliko je taj kanal nekad bio utjecajan.
Sve ima svoje vrijeme i svoj kraj. Rolling Stonesi su upravo otkazali stadionsku turneju planiranu za 2026. godinu jer, iako Keith Richards može preživjeti nevjerovatne količine droge, njegovi rifovi više se ne mogu boriti protiv artritisa.
Jednako je logično da će MTV nakon 31. decembra prestati prikazivati muzičke spotove – muzički televizijski kanal jednostavno ne može konkurisati YouTubeu i TikToku.
Već danas svako mlađi od 40 godina zna o MTV-ju otprilike koliko i o teletextu. Za ljude poput Mortena Harketa (66), Janet Jackson (59) ili Eminema (53), ta je kratica označavala historijsku prekretnicu – riječ koja zvuči dobro ako želiš praviti da je tvoja vlastita mladost bila prožeta duhom vremena.
MTV je bio suprotnost svemu što su televizije širom Evrope dotad radile s pop muzikom. Nije bilo pjevnih top-lista, vječno nasmijanih voditelja, niti je služio tek za popunjavanje porodične subotnje večeri.
U pauzama – objašnjenja lokalnog rata
Umjesto toga – spotovi koji nisu uvijek bili potpuno jasni, ali čija se važnost odmah osjećala. Između njih su se ubacivali informativni prilogi koji su objašnjavali i Domovinski rat.
No to je bila samo glazura na torti. Prava srž bili su spotovi koji su dotad bili neviđeni, ludi i koštali su milione. Bili su hiperproducirani, pretjerani, preestetizirani i namjerno provokativni.
Za tinejdžera u Virovitici ili Kaštel Novom to je bilo oslobođenje. Napokon nešto za što su roditelji pouzdano mislili da je glupo, što nisu razumjeli. Napokon stilovi i pokreti koje se moglo kopirati. Nije bilo kategorizacije, nije bilo međugeneracijskog dijaloga. Dođeš kući, uključiš MTV, pretrpiš loše pjesme jer znaš: prije ili kasnije doći će nešto dobro.
Naravno, to je nostalgično idealiziranje. Ali barem je postojalo nešto što se moglo idealizirati. Nešto veće od mjesta na kojem si bio prisiljen živjeti, a ipak nešto što je još uvijek stalo u tvoju sobu.
Veliki trenuci i gradnja boljeg svijeta
A tu su i ti veliki trenuci. Poput onoga kada su se Madonna i Britney poljubile. Kada je Miley Cyrus gola sjedila na svojoj kugli za rušenje i srušila sve oko sebe. Ili kada su Beavis i Butt-Head pokazali kako se nositi sa svijetom. Nažalost, ti trenuci također su dokazali da se na pop-pjesmama ne može izgraditi bolji svijet. Pa čak ni funkcionalna televizijska postaja.
MTV nije umro zato što niko više ne voli muzičke spotove. MTV je umro zato što su spotovi izgubili svoju svrhu. Nekada su bili ulaznice u neki drugi svijet. Danas su dostupni u svakom trenutku, svugdje – njima upravljaju algoritmi, a ne DJ-evi.
Djeci MTV ne treba. Imaju YouTube, TikTok i streaming servise. I, što je najvažnije, više uopšte nemaju televizor. Možda najvažnija poruka koja je ostala iza MTV-ja nije estetska, nego etička. Fiona Apple je jednom na pozornici MTV-ja, na jednoj od mnogih dodjela MTV nagrada, rekla:
"Ovaj svijet je s**anje i ne biste trebali živjeti svoj život prema onome što mi (MTV zvijezde) mislimo da je cool, što nosimo i što govorimo" – rečenica koja je ostarjela bolje od cijele televizijske mreže, piše Welt.