Tokom 60-godišnje karijere, Oliviero Toscani je radio za velike globalne časopise i bio je poznat po svojim živahnim, provokativnim portretima i reklamnim kampanjama koje su se bavile pitanjima kao što su životna sredina, migracije i rasizam.
Oliviero Toscani, vizionarski italijanski fotograf poznat po svojim provokativnim reklamnim kampanjama i hrabrim društvenim komentarima, preminuo je u 82. godini života.
"S neizmjernom tugom objavljujemo vijest da je danas, 13. januara 2025., naš voljeni Oliviero krenuo na svoje sljedeće putovanje. Ljubazno molimo za privatnost i razumijevanje za ovaj trenutak s kojim bismo se željeli suočiti u intimi porodice. Kirsti Toscani sa Rokom, Lolom i Alìom", navodi se u saopštenju njegove porodice.
Uticajni fotograf, rođen 1942. godine, dvije godine se borio s amiloidozom, rijetkom bolešću zbog koje je za samo nekoliko mjeseci izgubio 40 kilograma. Amiloidoza nastaje kada se abnormalni proteini koje proizvodi tijelo talože u vitalnim organima u obliku malih vlakana, uzrokujući oštećenja tokom vremena.
Ko je bio Oliviero Toscani?
Toscani je započeo svoju karijeru kao mladi reklamni fotograf, brzo postavši vodeća figura u modnoj industriji. Njegov rad je predstavljen u prestižnim naslovima kao što su Vogue, Elle i Harper's Bazaar.
Vrlo rano u svom životu razvio je ljubav i strast prema fotografiji, inspirisan ocem, Fedeleom Toskanijem, fotoreporterom ''Corriere della Sera''. Nakon studija u srednjoj školi ''Vittorio Veneto'' u Milanu, diplomirao je fotografiju na Univerzitetu umjetnosti u Cirihu 1965. godine.
Sa samo 14 godina objavio je svoju prvu fotografiju u istim milanskim novinama: sliku tuge Rachele Mussolini tokom sahrane njenog supruga Benita Musolinija 1957., dvanaest godina nakon njegove smrti.
Italijanski fotograf Oliviero Toscani drži kameru u Corleoneu, ostrvo Sicilija, južna Italija, 2. jula 1996. (Izvor: AP/Alessandro Fucarini, File)
Smatran jednim od najinovativnijih i najprovokativnijih reklamnih fotografa 20. stoljeća, Toscani se etablirao kao jedan od najtraženijih umjetnika velikih brendova, radeći sa Valentino i Chanel. Ali svoj najinovativniji i najpriznatiji rad stvorio je s italijanskom kompanijom ''Benetton''.
Baveći se pitanjima kao što su izbjeglice, osuđenici na smrt, mafijaška ubistva i rasizam, Toscanijevo partnerstvo s Benettonom proizvelo je neke od nefiltriranih i najprovokativnijih kampanja u istoriji oglašavanja.
Saradnja s brendom počela je 1982. godine, trajala je do 2000. godine, a nastavila se od 2018. do početka 2020. Međutim, veza je naglo prekinuta nakon kontroverznih izjava Toskanija o urušavanju mosta Morandi, koji je odnio 43 života.
U vrijeme katastrofe, porodica Benetton imala je većinski udio u kompaniji odgovornoj za upravljanje mostom.
Toscanijeve najpoznatije reklamne kampanje
Toscanijeva prva kampanja za Benetton, sa sloganom "Sve boje svijeta", pokrenula je poruku brenda o integraciji. Osvojio je brojne nagrade dok je izazivao kontroverze, a kasnije je postao sinonim za novo ime brenda, United Colors of Benetton.
Godine 1991. Toscani je pokrenuo časopis ''Colors'', nakon čega je 1994. osnovan ''Fabrica'', međunarodni centar za istraživanje umjetnosti i komunikacija, čije je sjedište projektirao japanski arhitekt Tadao Andō.
U tom periodu izradio je seriju monografskih kataloga fokusiranih na društvena pitanja: "Corleone" (1997), portrete mladih u jednom od istorijskih centara mafije na Siciliji, "I girasoli" (1998), posvećen životu invalidna djeca, i "Mi, na smrtnoj kazni" (2000), naglašavajući nepravdu smrtne kazne.
Luciano Benetton i fotograf Oliviero Toscani poziraju fotografima, u Milanu, Italija, 29. septembra 1998. (Izvor: AP/Luca Bruno, File)
U karijeri dugoj 60 godina, Toscani je radio širom svijeta. Njegovi subjekti su se kretali od Johna Lennona, Andya Warhola do Muhammada Alia i Lou Reeda, kao i ličnosti poput Claudie Schiffer, Monice Bellucci, Federica Fellinia i teniske zvijezde u usponu Jannika Sinnera.
Godine 2007. Toscani je pokrenuo Razza Umana, fotografski i video projekat za Ujedinjene nacije, fokusirajući se na različite aspekte ljudskog postojanja. Obuhvatio je širok spektar fizičkih, društvenih i kulturnih karakteristika čovječanstva u više od 100 talijanskih općina, kao I u Izraelu, Palestini, Japanu i Gvatemali.
„Tražim nova lica, ljude sa entuzijazmom u očima, zahtjevam da se ne šminkaju, ljepota je nešto drugo“, rekao je on na svoj 80. rođendan, proslavljen 2022. izložbom u milanskoj Palaco Reale.
Portreti iz pandemije
Toscanijeva opsesija licima nastavila se i tokom pandemije COVID-19. Pozvao je ljude da zabilježe vlastitu izolaciju kroz autoportrete, objavljujući odabrane slike na web stranici ''La Repubblica''.
U svom članku kojim je pokrenuo inicijativu, Toscani je upitao: "Kako smo izgledali u vrijeme virusa? Jednog dana, na sreću, zapitaćemo se. Ali ko će odgovoriti? U kućama našeg karantina nema profesionalnih fotoreportera,'' prenosi Euronews.