Nova slika Lesje Khomenko na glavnoj željezničkoj stanici u Kijevu odaje počast ljudima koji su podržavali ratne napore zemlje – vojnicima, medicinarima, željezničkim radnicima – i vraća javnu umjetnost kao moćno sredstvo građanskog pamćenja i otpora.
Dok Ukrajina obilježava Dan nezavisnosti, umjetnica Lesija Khomenko donosi snažno novo značenje jednom od najprometnijih javnih prostora u zemlji.
Khomenko je pretvorila glavnu dvoranu željezničke stanice Kijev-Pasažirski u svoj privremeni atelje, stvarajući sliku dimenzija 21 x 12 metara koja odražava pokret i duh nacije koja se bori za svoj opstanak.
Postavljeno u partnerstvu s Ukrajinskim željeznicama, djelo označava hrabar povratak javnoj umjetnosti za umjetnicu i stiže neposredno prije njene predstojeće samostalne izložbe u PinchukArtCentreu, koja se otvara 28. augusta.
„Glavna željeznička stanica u Kijevu je vrlo emotivno mjesto za sve čiji se život dramatično promijenio zbog potpune invazije Rusije na Ukrajinu“, kaže Khomenko za Euronews Culture. „Svaki dan ovdje vidim mnogo porodica i povrijeđenih vojnika. Također se rasplačem kada stignem ili odem iz Kijeva. Vrlo je teško ostati kritički umjetnik na tako javnom mjestu.“
Ogromna kompozicija prikazuje uzlazne pokretne stepenice ispunjene mutnim figurama – vojnicima, željezničkim radnicima, medicinarima, ratnim fotografima – sve zasnovano na stvarnim ljudima koji su učestvovali u fotografisanju za ovo djelo. Khomenko kaže da njihov pokret simbolizira kolektivni napor, historiju u pokretu i gotovo nemogućnost potpunog razumijevanja trenutka dok se još uvijek živi u njemu.

„Efekat kretanja pretvara grupu ljudi u ujedinjeno tijelo koje izgleda prilično apstraktno bez jasnih granica“, kaže ona. „Radi se o vremenu i nemogućnosti da se uhvati historijski trenutak dok se bude unutar trenutka.“
Slika pozdravlja putnike dok se spuštaju u hol sa pokretnih stepenica stanice, s ogromnim lusterima koji djelimično zaklanjaju njihov prvi pogled prije nego što se otkrije potpuna slika – pretvarajući putovanje (bilo da se radi o svakodnevnom putovanju na posao ili možda dužem putovanju u Ukrajinu) u tihi čin razmišljanja, piše Euronews Culture.
„Zamišljam putnike koji su upravo stigli u Kijev i stali na pokretne stepenice... Mislim da bi to moglo biti zanimljivo. Očekujem da bi putnici mogli projicirati prikazane likove na sebe: 'Vau, to bih mogao biti ja!'“
Iako se otkrivanje poklapa s Danom nezavisnosti, Khomenko napominje da je tajming bio „sretna slučajnost“ – ali ona koja donosi značajnu rezonancu. Rad je dio posebne javne narudžbe povezane s njenom predstojećom samostalnom izložbom u PinchukArtCentreu, koja se otvara 28. augusta.
„Sanjala sam o takvoj prilici neko vrijeme“, rekla je za Euronews Culture. „Mislim da je institucionalni prostor vrlo siguran za bilo kakvu vrstu umjetničke geste. Ali u javnom prostoru, umjetničko djelo se suočava sa stvarnim životom i postaje dio arhitekture.“
Björn Geldhof, umjetnički direktor PinchukArtCentra, kaže da rad na stanici proširuje Khomenkovu praksu izvan galerije, gradeći na bogatoj - ali ideološki nabijenoj - ukrajinskoj tradiciji javne umjetnosti.
„Khomenkova vremenska instalacija svjesno se bavi ovom tradicijom, a istovremeno odbacuje njenu ideološku prošlost“, objašnjava on. „Ovo monumentalno djelo direktno se obraća širokoj publici. Prikazuje apstraktni prikaz ukrajinskog društva u kontinuiranom i ujedinjenom pokretu, braneći se izvana, a istovremeno štiteći svoje temeljne demokratske vrijednosti.“
Uvođenjem novog vizualnog jezika namjerno odvojenog od ideologije, njen rad stavlja ljudsko iskustvo - sam čin slikanja - u središte“, dodaje on.
Nazad u galeriji, Khomenkova nadolazeća samostalna izložba "Bez udaljenosti" predstavlja sveobuhvatan pogled na njenu karijeru od 2006. godine do danas. Uključuje radove iz serije "Divovi i Max u vojsci" i predstavlja veliku novu imerzivnu instalaciju pod nazivom "Bitka u rovu".
Slika duga 30 metara, oblikovana poput rova, poziva posjetioce da prošetaju kroz nju prije nego što se popnu na balkon kako bi je vidjeli odozgo – brišući granicu između posmatrača i učesnika.
„Ideja je došla iz imaginarnog pozorišta gdje publika gleda predstavu samo s balkona... Dakle, ljudi će prvo proći kroz moju instalaciju, a zatim će se popeti na balkon da vide rad odozgo“, objašnjava Khomenko.
Za Khomenkovu, moć umjetnosti – posebno slikarstva – u ratno vrijeme leži u njenoj sposobnosti da izazove razmišljanje i produbi empatiju.
„Umjetnost je veoma važna za održavanje i razvoj kritičkog mišljenja, mašte i pažnje“, kaže ona.
PinchukArtCentre, glavna snaga u savremenoj umjetnosti u Centralnoj i Istočnoj Evropi, nastavlja da podržava ukrajinske glasove kroz svoje izložbe, nagrade i partnerstva – uključujući i ovu saradnju sa Ukrajinskim željeznicama.
Kako Geldhof kaže za Euronews Culture: „Ukrajinske željeznice i mi dijelimo međusobno razumijevanje i uvjerenje da umjetnost pruža ključnu ulogu u održavanju društva pod stresom zdravim i samokritičnim.“
„Danas, zbog rata, mnogi ljudi nemaju priliku da posjete izložbe, muzeje ili žive umjetnički život. Zato želimo da umjetnost dođe do njih“, kaže generalni direktor Ukrajinskih željeznica, Oleksandr Percovski. „Čak i ako se zaustave na stanici samo na minut i vide umjetničko djelo koje ih tjera da razmišljaju, zastanu, osmijehnu se ili osjete radost što je ukrajinska savremena umjetnost živa – to ispunjava misiju.“
Samostalna izložba Lesije Khomenko otvara se u PinchukArtCentre u Kijevu 28. avgusta 2025.