Naši učenici učiće po programima koje su utvrdili naši stručnjaci i niko to ne može promijeniti, naveo je predsjednik RS Milorad Dodik, javlja Anadolu.
Dodik je na društvenoj mreži X komentarisao odluku Ustavnog suda Bosne i Hercegovine da proglasi neustavnim i zabrani izvođenje nastave za nastavni predmet Historija za IX razred osnovne škole iz udžbenika "Istorija za 9. razred osnovne škole" u RS u.
"Nakon što su se ostaci Ustavnog suda BiH bavili emocijama i sudili čija su osjećanja povrijeđena, došli su da se bave nastavnim planovima i programima. Bave se gradivom osnovne škole, kao da istu nikada nisu završili", naveo je Dodik.
Prema njegovim riječima, to je "jadno i čemerno, a nadasve beskorisno".
"Nisu oni Institut za izučavanje istorije da bi se njome bavili. Istini za volju, oni su sve samo ne Ustavni sud", dodao je.
Ustavni sud je u četvrtak utvrdio da član 4. stav (1) tačka 12) Pravilnika o nastavnom planu i programu za osnovni odgoj i obrazovanje Republike Srpske Nastavni program za nastavni predmet Istorija za IX razred osnovne škole u dijelu koji se odnosi na "Temu 11. Republika Srpska i Odbrambeno-otadžbinski rat" nisu u skladu s čl. I/2. i III/3.b) Ustava BiH i suprotni su standardima iz Okvirnog zakona o visokom obrazovanju i Zajedničke jezgre kao odluka institucija BiH.
Stoga je navedene akte stavio van snage i oni su prestali važiti od dana njihovog objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srpske" broj 77/24.
Ustavni sud zapaža da iz spornog priloga - sadržaja programa koji se odnosi na temu "Republika Srpska i Odbrambeno-otadžbinski rat" proizlazi da je nastavnim programom predviđeno da svi učenici treba da obrađuju sljedeće teme: "Nastanak Republike Srpske, Vojska Republike Srpske i Odbrambeno-otadžbinski rat (1992–1995), Stradanje i zločini nad srpskim narodom i Republika Srpska poslije Dejtonskog sporazuma - Kultura pamćenja u lokalnoj zajednici".
Ustavni sud smatra da se takav pristup, kojim se nastavnim planom isključuju perspektive pripadnika drugih etničkih grupa, ne može smatrati usklađenim s obavezom resornog ministarstva da podržava i njeguje različite kulture, jezike i vjeroispovijesti svojih učenika te da podržava i njeguje različite kulture i toleranciju na različitost. Iz osporenih odredbi uopće nije jasno kako i na koji način se pobrojane teme odnose na pripadnike drugih konstitutivnih naroda i pripadnika grupe Ostalih.