Prijedlogom zakona izmjenama i dopunama Zakona o boravišnoj taksi predviđeno je da od 1. januara 2025. godine pružaoci ugostiteljskih usluga u objektima seoskog turizma u Republici Srpskoj, postanu obveznici naplate boravišne takse po svakom ostvarenom noćenju.
Prijedlogom zakona izmjenama i dopunama Zakona o boravišnoj taksi predviđeno je da od 1. januara 2025. godine pružaoci ugostiteljskih usluga u objektima seoskog turizma u Republici Srpskoj, postanu obveznici naplate boravišne takse po svakom ostvarenom noćenju.
Ministar trgovine i turizma RS, Denis Šulić, za Euronews.ba kaže da je ovakav potez povučen u cilju kreiranja uslova za dodatni rast turizma u RS.
“Prijedlogom Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o boravišnoj taksi, koji je prošle sedmice usvojen u Narodnoj skupštini RS, povećan je zakonski obuhvat obveznika plaćanja i raspon visine boravišne takse, a sve u cilju kreiranja uslova za dodatni rast turizma u RS, adekvatnije praćenje turističkih pokazatelja i borbu protiv sive ekonomije, koja je prisutna u ovoj oblasti”, kaže Šulić te dodaje:
“Usvojeno zakonsko rješenje predviđa da od 1. januara 2025. godine pružaoci ugostiteljskih usluga u objektima seoskog turizma postanu obveznici plaćanja boravišne takse po svakom ostvarenom noćenju, dok su dosadašnjim zakonskim rješenjem ti pružaoci usluga bili izuzeti iz sistema plaćanja boravišne takse, kako bi se u što većoj mjeri olakšao rad tih ugostitelja”, rekao je Šulić.
On naglašava da je bilo neophodno, da se položaj pružaoca ugostiteljskih usluga u objektima seoskog turizma izjednači sa ostalima
“Imajući u vidu da je sve veći broj pružalaca ugostiteljskih usluga u objektima seoskog turizma i značaj ruralnog turizma kao jedne od najrazvijenijih grana turizma u RS, bilo je neophodno da se i njihov položaj izjednači sa drugim vrstama ugostiteljskih objekata”, jasan je ministar trgovine i turizma RS.
Kako dodaje, zakonom se definiše da će pružaoci ugostiteljskih usluga u apartmanima, kućama za odmor i sobama za iznajmljivanje od 1. januara naredne godine biti dužni da plaćaju boravišnu taksu po svakom ostvarenom noćenju pod istim uslovima i na isti način kao i drugi ugostitelji.
"Stan na dan"
“Zakonom je, takođe, definisano da će pružaoci ugostiteljskih usluga u apartmanima, kućama za odmor i sobama za iznajmljivanje od 1. januara 2025. godine biti dužni da počnu sa plaćanjem boravišne takse po svakom ostvarenom noćenju, pod istim uslovima i na isti način kao i drugi ugostitelji, dok su prema važećem zakonskom rješenju isti bili obavezni da plaćaju godišnji paušalni iznos boravišne takse za svaki krevet (ležaj) u ugostiteljskom objektu, odnosno objektu u kojem se pružaju usluge smještaja, u zavisnosti od stepena razvijenosti jedinice lokalne samouprave”, jasan je Šulić.
Cijenu takse određuje lokalna samouprava
Cijenu boravišne takse, kako kaže, donosi jedinica lokalne samouprave.
“Izmjenama Zakona su, takođe, izvršene izmjene raspona visine boravišne takse po svakom ostvarenom noćenju i to na raspon od 1,5 КM do 3 КM, odnosno 3,0 КM do 4 КM za turistička mjesta umjesto dosadašnjih 0,5 КM do 2 КM, odnosno 2,5 КM do 3 КM za turistička mjesta. Odluku o visini boravišne takse i dalje donosi jedinica lokalne samouprave uz prethodno pribavljeno mišljenje Privredne komore RS”, podvlači ministar trgovine i turizma.
Predložena izmjena, bila je prijeko potrebna jer visina boravišne takse u RS nije mijenjana 13 godina.
“U RS visina boravišne takse nije mijenjana od 2011. godine, te je predložena izmjena bila neophodna kako bi se omogućila apsorpcija inflatornih kretanja na tržištu, kako se ne bi ugrozio obim i kvalitet proizvoda i usluga koji se pružaju namjenskim trošenjem sredstava od boravišne takse. U zemljama u regionu fleksibilnost utvrđivanja boravišne takse osigurana je činjenicom da se ista može mijenjati podzakonskim aktima”, ističe Šulić.
Opšti cilj koji se želi postići jeste uvođenje jedinstvenog sistema naplate boravišne takse za sve ugostitelje koji pružaju usluge smještaja.
“Cilj predloženih izmjena visine boravišne takse jeste da se osigura ekvivalentnost između pruženih usluga i plaćene boravišne takse. Opšti cilj koji se želi postići jeste uvođenje jedinstvenog sistema naplate boravišne takse za sve ugostitelje koji pružaju usluge smještaja, bez izuzetaka. Posebni ciljevi su uskladiti zakonska rješenja sa drugim važećim zakonskim i podzakonskim aktima i obezbjediti veći iznos prikupljenih sredstava od boravišne takse”, poručuje ministar trgovine i turizma.
Za šta će se koristiti sredstva od boravišne takse?
“Uzimajući u obzir da se sredstva prikupljena od boravišne takse koriste za promociju, njihovim povećanjem povećaće se mogućnosti i obuhvat promocije, kao i proširenje tržišta na kojima smo prisutni, što će za rezultat imati i veći broj dolazaka i noćenja, a time i prihoda od turizma i vezanih djelatnosti”, zaključuje za Euronews.ba ministar trgovine i turizma RS, Desni Šulić.
Rukovodilac Sektora za promociju turizma u Turističkoj organizaciji RS Makro Radić, za Euronews.ba kaže da će se sredstva od boravišnih taksi pored promotivne aktivnosti, usmjeriti i za unapređenje infrastrukture.
“Po prethodnom Zakonu o boravišnoj taksi, sredstva su bila namijenjena isključivo za promotivne aktivnosti, dok će se sa ovim izmjenama i dopunama Zakona o boravišnoj taksi ta sredstva moći koristiti i za unapređenje turističke infrastrukture i suprastrukture”, pojašanjava Radić.
Radić kaže da je tokom 10 mjeseci ove godine na račun javnih prihoda po osnove boravišne takse, uplaćeno je 1.904.713,26 KM, što je za pet odsto više, ako se uzme u obzir isti period prošle godine.
“Zaključno sa oktobrom, na račun Javnih prihoda uplaćeno je 5% više nego za isti period prethodne godine, i to 1.904,713 КM, od čega po Zakonu 80% pripada lokalnim turističkim organizacijama, a 20% republičkoj turističkoj organizaciji”, naglasio je Radić.
Kontrola
Kontrola je veoma važna kada je u pitanju plaćanje boravišnih taksi.
“Gledajući kako to druge zemlje rade, pored kontrole koju bi trebalo da vrši Republički inspektorat - prijavu i odjavu turista, te Poreska uprava - naplatu i uplatu boravišne takse, nameće se nekoliko mogućnosti, a to su turistička inspekcija, centralni informacioni sistem i uvezana provjera i kontrola sa graničmom policijom”, smatra Marko Radić.