Bavi se promocijom turizmom, istorijskih tema, etnografije, gastronomije, obišao je oko 70 država svijeta, a prije svega je upoznao bogatstvo Bosne i Hercegovine. Zoran Matić, turistički vodič i travel blogger iz Banjaluke, u razgovoru za Euronews BiH priča o turizmu u BiH i na Balkanu, šta uraditi da budemo atraktivnija destinacija, putovanjima.
Kao vodič radi od 2011. godine, a putuje od 2009. te je imao priliku da u tih prvih par godina putovanja obiđe Bosnu i Hercegovinu. Međutim, kako kaže, tek u periodu virusa korone je shvatio sa čime BiH raspolaže.
”Valjda godinama unazad nismo radili na promociji turizma u BiH. Dosta ljudi nije znalo šta to sve ima. Bio sam iznenađem sa tim koliko toga je ostalo neistraženo i koliko toga ljudi ne znaju. Ne samo u BiH, već na prostoru kompletne bivše Jugoslavije. Onda sam odlučio da radim sa knjigama, jer tad su putovanja bilo stopirana, grupa nije bilo, tura nije bilo. I htio sam nekako da pružim priliku da se vidi šta to ovdje ima. Pokazalo se da ima efekta”, rekao je Matić u razgovoru za Euronews BiH.
Matić je autor trilogije “Otkrjite Balkan”, tri knjige koje obuhvataju prostor bivše Jugoslavije i Albaniju, tačnije, oko 600 lokacija iz sedam zemalja.
“Ja sam fasciniran ljudima koji ovdje žive, biografijama, događajima, raznolikošću koja je došla kroz različite istorijske tokove ovdje i zbog koje je ovo zaista jedan, da kažemo, šaren prostora i u prirodnom i u kulturološkom, istorijskom, religijskom, gastronomskom, i svakom mogućem smislu. I u toj raznolikosti leži i naša ponuda. Leži, u stvari, ta fascinacija koju strani gosti kad dođu ovdje osjete i u karakteru ljudi. To je nešto što treba profilisati kao turističku ponudu i to je ono što ja lično volim, što me uvijek uspije oduševati”, izjavio je Matić.
Kada se govori o BiH, Matić kaže da su strani turisti oduševljeni ljudima, koji su jako otvoreni. To je nešto balkansko, ističe naš gost.
“Naši ljudi znaju da ugoste, i ono što ja volim da kažem, još uvijek se smijemo iz duše, još uvijek se znamo obradovati, još uvijek imamo tu neku iskrenost. Od kad znam za sebe slušam kako mi kasnimo za razvojem. Sad smo došli u situaciju da to što mi kasnimo, godinama ili decenijama, je naša najveća prednost. U smislu, još uvijek imamo neko kućno vaspitanje, još uvijek znamo da ugostimo, još uvijek imamo kakvu takvu moralnu granicu, i imamo te neke stvari koje Evropa i svijet polako nemaju”, istakao je Matić.
Ovaj iskusni putnik navodi da je od esencijalne važnosti da svako započne putovanje od svoje zemlje zato što naučiš gdje si, doživiš to šta ima, cijeniš to šta ima i onda čitav “putnički život” porediš sa tim.
“Kad odem negdje daleko, shvatim u stvari koliko cijenim ovo što je ovde, do situacije da ti negdje ne možeš da otvoriš časmu da naspeš čašu vode i da popiješ, a ovdje je to normalna stvar. Naučio sam kako da posmatram putovanje”, priča nam Matić.
Kao dobar primjer razvoja turizma Matić je naveo Albaniju. Kako kaže, njen razvoj od 1998. do danas, u turističkom smislu, je nevjerovatan.
“Ako danas nešto ulažemo u turizam, benefit od toga će se isplatiti 2030. godine. U turizmu je minimum pet godina da se nešto dobije, da se nešto uradi”, kaže Matić.
Na pitanje da li građani BiH cijene ono što imaju, Matić odgovora - “ne”.
“To nije u prirodi čovjeka, nije to samo do nas. To je u svim državama tako. U prirodi čovjeka nije da to razumije. Ja prvi, ne cijenim šta imam u Banjaluci. Ja krenem da cijenim ono što imam u Banjaluci tek kad mi dođu gosti, kad ja kod njih vidim rekaciju prema nečemu, tek onda ja dobijam podjsećanje šta imamo ovdje”, rekao je on.
Matić nam otkriva da li građani BiH imaju putničku kulturu, pečat koje države mu fali u pasošu, koju državu bi volio da vidi, šta prvo voli da posjeti kad ode u neku zemlju, a sve možete da pogledate u video snimku na početku teksta.