Gaming industrija je jedna od najbrže rastućih industrijha u svijetu, s godišnjim prihodima koji premašuju filmsku i muzičku industriju zajedno.
Dok cjelokupna IT industrija u Bosni i Hercegovini u proteklim godinama bilježi značajan i ubrzan rast, uz prihode procijenjene na blizu milijardu KM u 2022. godini, industrija videoigara ostvaruje komparativno skromne finansijske i poslovne rezultate, uz relativno konzervativnu stopu rasta.
Ističe se to u nedavno objavljenoj studiji “Analiza industrije videoigara u Bosni i Hercegovini” autora prof. dr Belme Ramić Brkić, glavnog istraživača i msc. Bojana Mijatovića, pomoćnog stručnjaka sa Univerziteta SSST.
Najveći izazov kvalifikovana radna snaga
"U Bosni i Hercegovini trenutno djeluje samo 10 kompanija, 1 tim i 1 udruženje, koji se ili direktno bave razvojem videoigara ili nude svoje usluge u nekom od segmenata razvojnog procesa vezanog za ovu vrstu proizvoda. Bitno je naglasiti da, uz mali broj privrednih subjekata, ovaj sektor karakteriše i činjenica da je 8 od 11 navedenih firmi i udruženja registrovano u proteklih pet godina (gore spomenuti tim nije pravno registrovan). Ono što je zanimljivo istaći jeste i diversifikacija unutar postojeće zajednice razvoja videoigara, gdje svaka od firmi radi na različitoj vrsti poslova vezanoj za dizajn i razvoj proizvoda. Time se ovaj industrijski sektor na određen način diferencira od drugih klastera u IT industriji gdje je većina kompanija angažovana na sličnim poslovima" kazala je za Euronews BiH, prof. dr Belma Ramić Brkić.
Belma Ramić-Brkić (Izvor: Ustupljena fotografija)
"Kako je i za očekivati, s obzirom na mali broj aktivnih kompanija, prihodovno, bh. industrija videoigara djeluje skromno ne samo u globalnim već i u regionalnim razmjerima. U Srbiji, na primjer, 15 najuspješnijih domaćih kompanija za razvoj videoigara je u toku 2022. ostvarilo prihode od približno 150 miliona eura. Tamošnje tržište čini oko 140 kompanija, timova i studija koji zapošljavaju preko 2.500 profesionalaca različitih profila, od informacionih tehnologija do kreativne industrije. Slična je situacija i u Hrvatskoj gdje je top 15 kompanija prihodovalo približno 64 miliona eura u 2021.", ističe Ramić-Brkić.
Starost gaming kompanija i udruženja u Bosni i Hercegovini
Osnovan odbor za produkciju i dizajn video-igara
"Područna privredna komora Banja Luka proširila je svoje djelovanje osnivanjem Odbora za produkciju i dizajn videoigara, kao dijela Savjeta za kulturne i kreativne industrije. Aktivnost predstavlja ključni korak ka unapređenju domaće industrije videoigara i njenoj promociji na državnom i međunarodnom nivou. Industrija videoigara predstavlja jednu od nejperspektivnijih industrija na svijetu, sa generisanjim prihodima od $187,7 milijarde u 2024. godini, i predstavlja veliku priliku za domaće kompanije", rekla je za Euronews BiH ,sekretarica Savjeta za kulturne i kreativne industrije, područne privredne komore Banja Luka, Dijana Komosar.
Dijana Komosar (Izvor: ustupljena fotografija)
Izrada video igara obuhvata širok spektar različitih znanja, vještina i zanimanja
"Da bi se izradila jedna video igra nephodna su IT stručnjaci, grafički dizajneri, psiholozi, pedagozi, glumci, spikeri, izvođači muzike, producenti, stručnjaci iz oblasti marketinga takođe kako bi gotov proizvod bio prilagođen potrebama ciljane grupe korisnika i što bolje se pozicionirao na tržitu. Sa druge strane postoji čitav spektar konkretnih specifičnih zanimanja iz oblasti gejminga i kreativnih indsutrija koja ne poznaju institucije formalnog obrazovanja u BiH. Određeni fakulteti su izrazili zainteresovanost za saradnju sa Odborom za produkciju i dizajn videoigara upravo po pitanju saradnje na inoviranju nastavnih planova i programa, što smo svakako prihvatili i vidimo ovo pitanje kao značajno za saradnju u budućnosti", ističe Komosar.
Ilustracija: Pexels
Industrija video igara u BiH
Industrija videoigara jedna je od takvih grana koja se sve više tehnološki razvija i donosi izniman profit. Kao kreativna industrija, obuhvaća razna zanimanja koja obuhvaćaju osmišljavanje i kreiranje videoigara. Osim toga, u industriju spada i gaming koji se masovno popularizirao i postao jednom od dominirajućih zabavnih aktivnosti. Zbog svog raznolikog raspona sadržaja, jednostavnosti korištenja i eskapizma, videoigre postaju omiljena „razbibriga“ svim generacijama, muškarcima i ženama.
Ilustracija: Pexels
"Razmatrajući dinamičan razvoj tehnologije i kulturne interakcije, neosporno je da je industrija videoigara doživjela značajnu evoluciju u Bosni i Hercegovini. Ova sekcija uključuje analizu statističkih podataka industrije kroz analizu identifikovane tri ciljne skupine ispitanika, demografske parametre, segmentaciju tržišta po platformi, žanrove, alate i zastupljenost poslovnih modela. Nadalje, istražuje se i značaj e-sportskih događaja i turnira u kontekstu razvoja sektora videoigara. Osim toga, nastojat će se osigurati dublji uvid u proizvodnju ozbiljnih igara u Bosni i Hercegovini, istražujući kako se ova oblast razvijala unutar lokalnog okvira", kazala je Ramić-Brkić.
Jedini akreditovani program u Bosni i Hercegovini koji nudi diplomu iz oblasti dizajna i razvoja videoigara dostupan je na Univerzitetu Sarajevska škola za nauku i tehnologiju (SSST). Ovaj trogodišnji program su zajednički kreirali Fakultet kompjuterskih nauka i Sarajevska filmska akademija, i rezultira sticanjem diplome SSST-a i Univerziteta Buckingham (Ujedinjeno Kraljevstvo).