Korištenje dječije autosjedalice može smanjiti rizik od pogibije djece u saobraćajnim nezgodama za 80%. Međutim, često se može vidjeti da djeca sjede u krilu, a nerijetko su autosjedalice pogrešno postavljene.
Postoje brojne organizacije koje se bave ovom tematikom, a mi smo prikupili informacije koje vam mogu pomoći u pravilnoj instalaciji autosjedalica, korištenju Isofix sistema, pravilnom postavljanju sigurnosnih pojaseva, održavanju autosjedalica i zakonskim propisima u Bosni i Hercegovini.
"Za dijete je najsigurnija vožnja u testiranoj i provjerenoj autosjedalici. Svaka sjedalica mora imati na sebi oznaku atesta sigurnosti (homologacijski dokument) Regulacije 44 Ekonomske komisije Ujedinjenih naroda za Evropu (UN ECE R44). Bitno je naglasiti da roditelji moraju izabrati odgovarajuću autosjedalicu za svaku fazu razvoja djeteta. Od rođenja do 12 godine, dječije tijelo prolazi kroz izuzetan preobražaj. Dječiji sigurnosni sistemi moraju se prilagoditi ovim promjenama kako bi osigurali najveću moguću zaštitu u svim fazama rasta", navode iz BIHAMK-a.
Dodaju da postoje četiri osnovna tipa dječijih autosjedalica dizajniranih da obezbjede najbolju moguću zaštitu u svakoj fazi razvoja:
Tipovi autosjedalica (Izvor: BIHAMK)
Grupa 0 i 0+ (novorođenčad i bebe) – Ovo su autosjedalice koja su okrenuta suprotno od smjera vožnje. Idealna su za novorođenčad i bebe do 13 kg (oko 1 godine).
Grupa 1 (mala djeca) – Ovo su sjedalice koje su okrenute u smjeru vožnje i namjenjena su djeci od 9 do 18 kg (do 4 godine).
Grupa 2 i 3 (starija djeca) – Ovo su booster sjedalice koje koriste sigurnosni pojas vozila. Namjenjene su djeci od 15 do 36 kg (do 12. godine).
i-Size (R129) – Ovaj standard je noviji i pruža veće sigurnosne garancije, sa naglaskom na visinu djeteta, a ne samo na težinu.
Šta kaže zakon?
Prema Zakonu o bezbjednosti saobraćaja u BiH, u putničkom automobilu vozač može prevoziti dijete mlađe od dvije godine na prednjem sjedištu ako vozilo nema vazdušni jastuk za suvozača ili je vazdušni jastuk za suvozača isključen i ako se dijete prevozi u sigurnosnoj sjedalici postavljenoj suprotno smjeru kretanja vozila, a koja je pričvršćena za sjedište pomoću sigurnosnog pojasa u tri tačke vezivanja ili posebnim kopčama u vozilu. Dijete u sigurnosnoj sjedalici mora biti vezano.
U putničkom automobilu na zadnjem sjedištu vozač smije prevoziti dijete mlađe od pet godina samo kada je dijete ispravno vezano u sigurnosnoj sjedalici koja je za sjedište pričvršćena pomoću sigurnosnog pojasa u tri tačke vezivanja ili posebnim kopčama u vozilu.
Vozač u putničkom automobilu smije prevoziti dijete starije od pet, a mlađe od 12 godina na zadnjem sjedištu samo kada dijete sjedi na posebnom podmetaču prilagođenom njegovoj visini koji omogućava upotrebu sigurnosnog pojasa i kada je ispravno vezano sigurnosnim pojasom, ili je ispravno vezano u sigurnosnoj sjedalici koja je za sjedište pričvršćena pomoću sigurnosnog pojasa u tri tačke vezivanja ili posebnim kopčama u vozilu.
Ilustracija (Izvor: Pexels)
Osim ozbiljnih posljedica za sigurnost djeteta, nepoštovanje ovog zakona može uzrokovati i plaćanje novčane kazne od 40 KM, a ako prevozite dijete na prednjem sjedištu, ta kazna se povećava i iznosi od 400 - 1.000 KM.
Preporuke i najčešće greške
1. Labavo pričvršćeno sedište - Sjedalica ne smije da se pomijera više od 2 cm kada ga povučete u bilo kom pravcu.
2. Nepravilno postavljen sigurnosni pojas – Pojas mora da prolazi kroz tačne vodiče (za Isofix ili sigurnosni pojas automobila).
3. Nepravilno korišćenje Isofix sistema – Roditelji ponekad zakače Isofix kopče, ali ne pritisnu sjedalicu do kraja uz naslon automobila.
4. Djeca mlađa od 2 godine (ili duže, zavisno od visine i težine) trebalo bi da budu u autojedalici okrenutoj suprotno od smjera vožnje. Ovaj položaj pruža bolju zaštitu glave, vrata i kičme.
5. Pojas treba da bude dovoljno zategnut tako da ne možete uhvatiti više od jednog prsta između kaiša i djetetovog tijela.
6. Kada je dijete okrenuto suprotno od smjera vožnje, pojasevi treba da dolaze iz visine ramena ili malo ispod, a kada je dijete okrenuto u smijeru vožnje, pojasevi treba da dolaze iz visine ramena ili malo iznad.
7. Autosjedalice imaju rok trajanja (obično od 6 od 10 godina), jer materijal može oslabiti tokom vremena. Korištenje polovne autosjedalice može biti rizično ako nije poznato da li je već bilo saobraćajnoj nezgodi.
8. Dodatni jastučići, ulošci ili podmetači koji nisu dio originalne opreme mogu uticati na sigurnost djeteta. Ogledala, igračke i drugi dodaci mogu postati opasni u slučaju sudara.
9. Djeca su spremna za booster sjedalicu kada mogu pravilo da sjede i kada im sigurnosni pojas prelazi preko ključne kosti i kukova.
10. Ne postavljaj dijete u autosjedalicu sa previše odjeće. Zimske jakne i slojevi odjeće mogu stvoriti lažni osjećaj sigurnosti, jer se pojas neće pravilno zategnuti.
Plus test
Takozvani "Plus test" je specifičan test koji se koristi za procjenu sigurnosti autosjedalica, posebno u vezi sa zaštitom djeteta u slučaju bočnog sudara. Ovaj test je jedan od najrigoroznijih testova, koji se koristi u skandinavskim zemljama, kao što su Švedska i Danska. Autosjedalice koje su prošle ovo testiranje su rjeđe, skuplje, ali i najčešće preporučivane.
"Plus test" (poznat i kao Svenska Plus Test ili Swedish Plus Test) podrazumijeva sljedeće provjere.
Test bočnog sudara:
Test se bazira na simulaciji bočnog sudara sa većim intenzitetom nego što je standard u mnogim drugim testovima, kako bi se procijenilo kako autosjedalica štiti dijete od bočnih udaraca.
Veća brzina sudara:
U "Plus testu", sudar se izvodi pri većoj brzini nego u standardnim testovima, što simulira realnije uslove nesreće. Test se obavlja pri brzini od 30 km/h, dok je u mnogim drugim testovima ta brzina niža.
Postavljanje i dizajn:
Autosjedalica koja uspješno prođe "Plus test" mora imati vrlo dobar sistem zaštite u bočnom smijeru, kao i sigurno vezivanje i stabilnost u vozilu. Ovaj test ocjenjuje i materijale, konstrukciju i efikasnost sigurnosnog sistema autosjedalice.
Zaštita glave i vrata:
"Plus test" se fokusira na to koliko dobro autosjedalica štiti kritična područja, kao što su glava i vrat djeteta, koji su najviše izloženi riziku od povreda u bočnim sudarima.
Autosjedalice koje uspješno prođu "Plus test" označene su specifičnom nalepnicom ili logom koje pokazuje da su prošle ovaj vrlo zahtjevan test.
Primjer Plus test oznake (Izvor: BeSafe)
Higijena i čišćenje autosjedalica
Dječije autosjedalice, kao i sam automobil veoma često su podobno mjesto za stvaranje veće količine bakterija, te je neophodno njihovo rednovno čišćenje kako bismo zaštitili djecu, ali i sebe od mogućih infekcija i zaraze. Korištenje pogrešnih postupaka čišćenja izvan preporuka iz priručnika proizvođača može imati loš uticaj na sposobnost autosjedalice da zaštiti vaše dijete. Koristeći iduće savjete, autosjedalica će izgledati i mirisati svježe i biti sigurna, navode iz BIHAMK-a.
Izvadite sjedalicu iz automobila – Pratite uputstva proizvođača kako biste je izvadili kako treba. Obično su na sjedalici nalijepljene sličice s uputstvima za instalaciju i vezanje.
Obrišite i usisajte autosjedalicu – Ukoliko niste sigurni, za čišćenje konstrukcije autosjedalice pogledajte korisnički priručnik od proizvođača.
Skinite navlaku – Većina autosjedalica ima odvojive navlake koje se mogu prati u mašini za pranje veša, ali svakako provjerite uputstva proizvođača na kojoj se temperaturi peru i s kojim deterdžentom. Nakon što ste skinuli navlaku usisajte ostatke hrane, prašine i mrvica na sjedalici, te je prebrišite vlažnom krpicom kako bi uklonili sve nečistoće. Pazite da vam se voda ne zavuče u male otvore.
Kopče - Na kopče obratite posebnu pažnju, jer je vrlo važno da im ne narušite sigurnost.
Remenje – Ne preporučuje se prati remenje sjedalice, jer može oslabiti u pranju i pri tom ugroziti sigurnost djeteta. Njih samo prebrišite vlažnom krpicom potopljenom u sapun.
Sredstva za čišćenje - Prilikom čišćenja nikako nemojte upotrebljavati agresivna sredstva, a pogotovo ne izbjeljivače.
Osušite i vratite navlaku – Nakon što ste sve oprali i posušili, vratite navlaku na autosjedalicu. Dobro je zakačite na sva predviđena mjesta.
Propisi u svijetu
U Danskoj, Norveškoj i Švedskoj imaju veoma stroge propise kada je u pitanju bezbjednosti djece u vozilu. Na primjer, u Norveškoj se zakonodavstvo koristi za podsticanje korištenja autosjedalica do 4. godine života, ali sa naglaskom na upotrebu sjedalica dok dijete ne dostigne visinu od 135 cm. U ovim zemljama se sve više forsira upotreba i-Size standarda, koji se fokusira na visinu djeteta, a ne samo na težinu.
U Japanu, čak i djeca koja imaju više od 6 godina i 135 cm visine, moraju da koriste autosjedalice ili booster sjedalice.
U Australiji je zakonodavstvo o autosjedalicama vrlo striktno, te djeca moraju biti u njima do 7. godine života, bez obzira na visinu i težinu. Takođe, postoji pravilo da djeca ne mogu putovati na prednjem sjedištu dok ne napune 12 godina, kako bi se izbjegle povrede uzrokovane vazdušnim jastukom.
U Njemačkoj se autosjedalice koriste do 12. godine života ili dok dijete ne dostigne visinu od 150 cm. Zanimljivo je da se u Njemačkoj striktno pridržavaju upotrebe Isofix sistema za instalaciju autosjedalica, jer ovaj sistem omogućava stabilniju i sigurniju ugradnju u automobil.
Finska je poznata po visokom standardu bezbjednosti na putevima, a roditeljima se savjetuje da koriste autosjedalice dok njihova djeca ne dostignu visinu od 140 cm. Iako je zakonodavstvo fleksibilno u pogledu starosti, djeca se podstiču da koriste booster sjedalice do kraja osnovne škole, kako bi bili potpuno bezbjedni u vozilu.
Iako zakon u Sjedinjenim Američkim Državama varira od države do države, većina država zahtijeva da djeca koriste autosjedalice do 8. godine života. Američka organizacija AAP (American Academy of Pediatrics) preporučuje da djeca ostanu okrenuta suprotno od smjera vožnje do 2. godine života, jer se smatra da je to najbezbjedniji način za putovanje.