Loader

Loader
Pronađite nas

Forto: Budućnost BiH je u jačanju privatnog sektora

Milionski minus u kasi Sokoca, dugovanja i prema radnicima

    Zaokret u politici EU: Benzinci i dizelaši neće u penziju od 2035. godine

    Automobili, ilustracija (Izvor: Pixabay)
    Euronews.rs
    Objavljeno

    Evropska komisija je ublažila svoje planove da do 2035. godine zabrani prodaju novih vozila na benzin i dizel. Prema važećim pravilima, svi novi automobili koji bi se prodavali od te godine morali bi da budu "bez emisija“, ali su proizvođači automobila, posebno u Njemačkoj, snažno lobirali za ustupke.

    ADVERTISEMENT

    Po novom predlogu Evropske komisije, od 2035. godine 90 odsto novih automobila moralo bi da bude bez emisija, umjesto dosadašnjih 100 odsto.


    Kako navodi Evropsko udruženje proizvođača automobila (ACEA), potražnja na tržištu za električnim vozilima trenutno je preniska, a bez izmJene pravila proizvođači bi se suočili sa kaznama koje bi se mjerile milijardama evra.


    Preostalih 10 odsto mogli bi da čine klasični automobili na benzin ili dizel, kao i hibridna vozila. Od proizvođača automobila očekivaće se i da u vozilima koriste čelik sa niskim ugljeničnim otiskom, proizveden u EU, prenosi BBC.


    Komisija takođe računa na povećanu upotrebu biogoriva i takozvanih e-goriva, koja se dobijaju sintezom iz uhvaćenog ugljen-dioksida, kako bi se nadoknadile dodatne emisije koje stvaraju benzinska i dizel vozila.


    Protivnici ove odluke upozoravaju da ona može da potkopa prelazak na električna vozila i da ostavi EU ranjivom pred stranom konkurencijom.


    Zelena transportna organizacija T&E upozorila je da Ujedinjeno Kraljevstvo ne bi trebalo da slijedi primer EU i oslabi sopstvene planove za postepeno ukidanje prodaje klasičnih automobila u okviru mandata za vozila sa nultom emisijom (ZEV).


    "Ujedinjeno Kraljevstvo mora da ostane čvrsto. Naš ZEV mandat već podstiče zapošljavanje, ulaganja i inovacije u zemlji. Kao veliki izvoznici, ne možemo da budemo konkurentni bez inovacija, a globalna tržišta se veoma brzo okreću električnim vozilima“, rekla je direktorka T&E UK Ana Krajinska.


    Uoči najave, generalna direktorka ACEA, Sigrid de Vris, izjavila je da je proizvođačima "hitno potrebna fleksibilnost“.


    "2030. godina je praktično pred vratima, a tržišna potražnja je preslaba da bi se izbjegao rizik od kazni vrijednih više milijardi evra za proizvođače“, rekla je ona.


    "Biće potrebno vrijeme da se izgradi mreža punjača i uvedu fiskalne olakšice i podsticaji za kupovinu kako bi se tržište pokrenulo. Donosioci odluka moraju da obezbijede prostor za predah proizvođačima kako bi se očuvala radna mjesta, inovacije i investicije,“ dodaje.


    Proizvođači automobila u Velikoj Britaniji i ranije su pozivali na bolje podsticaje kako bi se vozači ohrabrili da pređu na električna vozila, uoči planirane zabrane prodaje novih benzinskih i dizel automobila od 2030. godine.


    Kompanije širom svijeta mijenjaju proizvodne linije i ulažu milijarde, dok vlade nastoje da ubijede građane da voze ekološki prihvatljivija vozila kako bi se ispunili ciljevi zaštite životne sredine.


    Volvo je saopštio da je "za manje od deset godina izgradio kompletan portfelj električnih vozila“ i da je spreman da u potpunosti pređe na električni pogon, koristeći hibride kao prelazno rješenje. Ta kompanija smatra da, ako ona može da se odrekne benzinskih i dizel vozila, isto bi trebalo da mogu i drugi proizvođači.


    U saopštenju se navodi: "Slabljenje dugoročnih obaveza zarad kratkoročnih dobitaka rizikuje da naruši konkurentnost Evrope na duži niz godina. Dosljedan i ambiciozan politički okvir, uz ulaganja u javnu infrastrukturu, ono je što će donijeti stvarne koristi kupcima, klimi i industrijskoj snazi Evrope.“


    S druge strane, njemački proizvođač Volkswagen pozdravio je nacrt prijedloga Evropske komisije o novim ciljevima za emisije ugljen-dioksida ocijenivši ga kao "u cjelini ekonomski razuman“.


    "Činjenica da će mala električna vozila ubuduće dobijati posebnu podršku veoma je pozitivna. Izuzetno je važno da se ciljevi za CO₂ do 2030. godine učine fleksibilnijim za putnička vozila i prilagode lakim komercijalnim vozilima. Otvaranje tržišta za vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem uz kompenzaciju emisija je pragmatično i u skladu sa tržišnim uslovima“, navodi se u saopštenju.


    Možda će vam se svidjeti