Loader

Loader
Pronađite nas

Usvojen izvještaj Komisije za praćenje rada Agencije za prevenciju korupcije

Bećirović se obratio u New Yorku povodom 25. novembra: Jedan od najvažnijih datuma u istoriji BiH

    Ombudsman za zaštitu potrošača o zamkama Crnog petka: U BiH skromni popusti

    Lažni popusti (Izvor: Fena)
    FENA
    Objavljeno

    Ombudsman za zaštitu potrošača BiH Saša Marić upozorio je uoči Crnog petaka na razne zamke poput lažnih popusta i lažnih online trgovine, ustvrdivši da su popusti u Bosni i Hercegovini znatno skromniji u odnosu na druge zemlje.

    ADVERTISEMENT

    Kako kaže, glavna razlika koja postoji u vezi Crnog petka između BiH i ostatka razvijenih zemalja je u popustima.


    "Na Crni petak uvriježeno je da su popusti u prosjeku 60 posto i više, najniži popusti su oko 30 do 40 posto, a znaju ići i do rijetkih 90 posto, što se kupcima koji čekaju ponekad i 24 h, 48 h u redovima isplati. U BiH popusti su skromniji i budu slični onima koje potrošači viđaju tijekom cijele godine, u omjerima od 10 posto do 30 posto s vrlo malim brojem popusta preko 50 posto", ističe ombudsman.


    Posebno je upozorio na lažne online trgovine te da potrošači moraju biti svjesni da kupnja putem društvenih mreža, zbog neizdavanja računa i nemogućnosti reklamacije predstavlja veliki rizik, bez obzira na popuste.


    Neki od osnovnih pokazatelja da se ipak radi o stvarnom trgovcu, a ne prevari, jeste da trgovina ima vlastitu web platformu putem koje će se utvrditi identitet trgovca i putem koje se može vršiti narudžba robe, a ne putem društvenih mreža, pojašnjava ombusman, istaknuvši da je najznačajnije potrošačko pravo kod online trgovine - pravo na predomišljanje u roku od 15 dana od preuzimanja proizvoda, bez objašnjenja i uz trošak povrata robe trgovcu.


    Lažni popusti


    Mnogi trgovci povećaju cijene nekoliko tjedana prije Crnog petka ili i samog studenoga, pa onda vrše "snižavanje" cijena da bi dobili efekt velikih popusta. Ovo iako zakonski legalno, i računovodstveno potkrijepljeno, u konačnici potrošača dovodi u zabludu, misleći da plaća nešto puno povoljnije što najčešće nije slučaj.


    "Oglas mora jasno navesti uvjete sniženje i iznos" - napominje Marić i dodaje da natpis do - 80 posto zvuči primamljivo svakom potrošaču, ali u praksi se taj najveći popust odnosi na mali broj artikala, dok većina ima znatno manji popust (npr. -10% ili -20%).


    Upozorava i na to da se tijekom akcija oko Crnog petka često nude stari modeli uređaja (npr. televizora, mobitela, kuhinjskih aparata) koje trgovine žele isprazniti iz skladišta, zbog čega potrošači uvijek trebaju provjeriti i tražiti informacije o datumu proizvodnje modela i usporediti specifikacije s novijim proizvodima.


    Uz spomenuto, neke trgovine ograničavaju pravo na povrat ili zamjenu robe kupljene na popustu, što je protivno Zakonu o zaštiti potrošača u BiH, te potrošači trebaju biti upoznati da putem Institucije ombudsmana ili inspektorata mogu koristiti pravne mehanizme predviđene zakonom.


    Lažni osjećaj hitnosti


    Vrlo su često bilo u trgovinama i češće u online trgovinama vidljive fraze poput "samo danas", "ostalo još 2 komada" ili "prodano 87 puta u posljednjih sat vremena". Ovo su, navodi Marić, uobičajeni psihološki trikovi koji tjeraju potrošače na kupnju bez dovoljno razmišljanja, a glavni savjet potrošačima, jeste da ne donose odluke impulzivno, nego da uspore i dobro razmisle prije same kupnje.


    Zavodljive kombinacije i veće ponude


    Ombusman za zaštitu potrošača u BiH upozorava na još jednu čestu zamku koja se odnosi na akciju - "Kupite 1, dobijete 2". Ovi paketi, kaže, često uključuju nepotrebne dodatke koji povećavaju ukupnu cijenu za potrošača zbog čega je važno da potrošači razmisle koliko god da nešto jeste na "super" popustu, trebali im doista tolika količina.


    Potrošačima se stoga, uoči Crnog petka, preporučuje da naprave listu onoga što im doista treba, odrede proračun odnosno maksimalan iznos potrošnje i drže ga se, te da prate cijene kroz listopad i studeni, kao i da kupuju samo od poznatih i ovlaštenih trgovaca.


    Ombusman za zaštitu potrošača preporučuje obavezno čuvanje računa i potvrda o kupnji, jer je u slučaju reklamacije ovo prvi i glavni dokaz koji potrošači moraju posjedovati.


    Crni petak "tradicija" je duga preko 150 godina. No pod nazivom Crni petak posljednjih 50-ak godina našla je uporište u onome što predstavlja značajne popuste u trgovinama na robe i usluge tijekom studenoga, a posebice krajem studenoga gdje se posljednji petak u ovom mjesecu (ove godine 28.11.2025.godine) naziva Crni petak. Kroz godine se ova "tradicija" proširivala, sa samo posljednjeg petka u studenome, na cijeli posljednji tjedan, zatim i mjesec a u zadnjih 20-ak godina, ponedjeljak a potom i tjedan iza Crnog petka nazivaju se Cyber ponedjeljak odnosno Cyber tjedan, i stavlja fokus na popuste tehničke robe.

    Možda će vam se svidjeti