Bojkot trgovina, pekara, pumpi i ugostiteljskih objekata, koji je započeo 31. januara, ima za cilj da skrene pažnju na neodrživ rast cijena ali kako neki kažu i takozvanu pohlepu trgovaca.
Suad Đozić, osnivač Facebook grupe koja je pozvala građane na bojkot, odgovorio je za Euronews BiH između ostalog i na kritike u vezi s izborom dana bojkota, kako proteklog, tako i predstojećeg.
Suad Đozić (Izvor: Facebook)
Na pitanje o tome kako komentira tvrdnje da su izabrani loši dani za bojkot, Đozić je istakao da se vodi principima demokratije.
"Churchill je rekao da demokratija je loš sistem, ali da nije izmišljen bolji", podsjetio je Đozić.
Dodao je da se ta ista deviza koristi u neformalnoj grupi građana koja stoji iza poziva na bojkot.
"Građanima dajemo mogućnost da izaberu i dane i šta bojkotujemo i sve ostalo. Ne možemo ulaziti sada u komentar svakog pojedinca, onda kršimo demokratiju, a ako se budemo raspravljali u nedogled šta ko misli pojedinačno, onda to odlazi predaleko. Velika većina je rekla i kaže ovako. Ja im u anketama ostavim tri, četiri opcije, mogu dodati još sedam", pojasnio je.
Prema njegovim riječima, za ovu sedmicu on je sugerirao srijedu i petak.
"Sugerisao sam koji je naš izbor. Ove sedmice, građani su odlučili za petak i subotu, iako smo sugerisali srijedu i petak", dodao je Đozić, objašnjavajući da se ostavlja mogućnost za izbor među nekoliko opcija.
Anketa (Izvor: Facebook)
Đozić je najavio da će se, ukoliko ne dođe do ispunjenja zahtjeva, bojkot nastaviti, a ankete za sljedeću sedmicu pokazuju da su građani trenutno odabrali četvrtak, petak i subotu kao dane bojkota.
Mogućnost proširenja bojkota
Đozić je također otkrio da, ukoliko zahtjevi potrošača ne budu ispunjeni, postoji mogućnost da se svake sedmice dodaju novi radni dani kao dani bojkota.
Također, razmatra se mogućnost da bojkot, ukoliko ostane na snazi i naredne sedmice, traje tri dana.
U sklopu bojkota, organizatori također provode anketu u kojoj postavljaju pitanje na koje bi se još objekte bojkot mogao proširiti.
Prema dosad prikupljenim odgovorima, najveći broj glasova odnosi se na proširenje bojkota na sve vrste ugostiteljskih radnji.
Anketa (Izvor: Facebook)
Zaključavanje cijena: Simbolički pomaci ili stvarna pomoć?
Kada je riječ o zaključavanju cijena Đozić je kazao kako se prva verzija zaključavanja odnosila na trenutno postojeće cijene, ali da je dodatni pritisak doveo i do najave smanjenja cijena.
Međutim, on nije uvjeren da će ovo značiti stvarnu pomoć građanima.
"Pavlaka ide i do osam i po maraka, i sada određeni brend smanjuje cijenu za 20-30 feninga i zamrzne je. Ne vjerujem da će to biti od neke pomoći. Ako budu kozmetičke promjene, bojkot će se nastaviti", izjavio je Đozić.
Cijene (Izvor: Facebook/BOJkot.ba)
Pravednije cijene su ključ za smanjenje bojkota
Prema Đozićevom mišljenju, pravi pomaci na tržištu mogu se očekivati tek nakon značajnog smanjenja cijena, jer su prethodna povećanja dovela do širenja bojkota potrošača.
Na pitanje o uzrocima poskupljenja, Đozić je istakao da nije potrebno imati ekonomsko znanje da bi se prepoznale nepravedne cijene, naglašavajući da potrošači traže poštene cijene.
"Dok cijene ne budu pravedne, bojkot će trajati", poručio je Đozić.
Divljanje cijena odražava i "pohlepu" trgovaca
Također je istakao četiri ključna zahtjeva koja se iznose od početka bojkota: smanjenje marži na osnovne životne namirnice, proširenje liste proizvoda, zamrzavanje marži i smanjenje PDV-a na osnovne proizvode poput hljeba, brašna i ulja.
"Divljanje cijena odražava i pohlepu trgovaca, a bojim se da postoji suradnja s režimom kako bi se profitiralo od povećanih cijena", dodao je Đozić.
Govorio je i o nužnosti fiskalne reforme, koja, kako kaže, mora biti završena prije nego što se poveća minimalna plaća.
"Fiskalna reforma mora biti završena, jer utiče na cijene", zaključio je Đozić, naglašavajući hitnost u implementaciji reformi za poboljšanje ekonomskih uslova.
Iako prethodna akcija zaključavanja cijena nije donijela značajan pomak, jer su građani i dalje svjedočili svakodnevnom rastu cijena, reakcije poput bojkota pokazuju ozbiljan stav prema trenutnoj situaciji.
Spisak proizvoda za zaključavanje cijena trebao bi biti poznat sutra
Pregovori sa proizvođačima i trgovcima u vezi s akcijom zaključavanja cijena još uvijek su u toku, a sutra bi trebao biti poznat konačan spisak proizvoda koji će biti obuhvaćeni ovom akcijom.
Akcija će obuhvatiti 50 proizvoda, uglavnom osnovnih prehrambenih i higijenskih artikala domaćih proizvođača, koji su već bili uključeni u prethodnu akciju "Zaključane cijene".
Cilj ove mjere je omogućiti građanima pristup ključnim proizvodima po povoljnijim cijenama, uz očuvanje konkurentnosti na tržištu.